Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

https://doi.org/10.31820/pt.27.2.6

Uloga roditeljskog kažnjavanja u povezanosti ekonomske prilagodbe i dječje školske uključenosti

Lana Batinić orcid id orcid.org/0000-0002-3189-2633 ; Hrvatsko katoličko sveučilište u Zagrebu, Odjel za psihologiju, Hrvatska
Josip Bošnjaković orcid id orcid.org/0000-0002-2324-8717 ; Sveučilište Josipa Jurja Strossmayera u Đakovu, Katolički bogoslovni fakultet; Hrvatsko katoličko sveučilište, Odjel za psihologiju, Hrvatska
Marina Merkaš ; Hrvatsko katoličko sveučilište u Zagrebu, Odjel za psihologiju, Hrvatska


Puni tekst: hrvatski PDF 616 Kb

str. 245-265

preuzimanja: 683

citiraj


Sažetak

Cilj je rada bio ispitati izravan i neizravanučinak ekonomske prilagodbe na emocionalnu i ponašajnu školsku uključenost djece. Pri tome su izravni i neizravni učinci, koji su rezultat roditeljskog kažnjavanja, provjeravani ovisno o spolu djeteta i roditelja te izvoru procjene istraživanih konstrukata. Na temelju teorijskih modela, odnosno modela odnosa obitelj – škola Adamsa i Ryana (2005), modela obiteljskog stresa Congera i suradnika (2010) te modela Yoshikawa i suradnika (2012), postavljena je hipoteza o postojanju značajnoga neizravnog, ali ne i izravnog učinka ekonomske prilagodbe na školsku uključenost dječaka i djevojčica. U radu su analizirani podatci prikupljeni od 285 djeteta školske dobi i njihova oba roditelja. Djeca su procjenjivala kažnjavanje posebno za oca i posebno za majku te svoju školsku uključenost, a roditelji su dali podatke o ekonomskoj prilagodbi. Koristeći Hayesovu (2013) medijacijsku procesnu analizu provjereno je osam modela s izravnim i neizravnim učincima ekonomske prilagodbe na školsku uključenost djece. Rezultati su dijelom potvrdili postavljenu hipotezu o postojanju značajnih neizravnih, a neznačajnih izravnih učinaka ekonomske prilagodbe na školsku uključenost djece. Dobiveni rezultati upućuju na to da je učinak ekonomske prilagodbe na školsku uključenost kod dječaka samo neizravan kroz roditeljsko kažnjavanje, dok je kod djevojčica ekonomska prilagodba i izravno i neizravno povezana sa školskom uključenosti. Kod dječaka se neizravan učinak ekonomske prilagodbe na školsku uključenost ostvaruje kroz povezanosti s ponašanjem i majke i oca, dok kod djevojčica samo s povezanosti koju ekonomska prilagodba ima s ponašanjem majke. Rezultati rada upućuju na značajan negativan učinak ekonomske prilagodbe na školsku uključenost djece.

Ključne riječi

ekonomska prilagodba; školska uključenost; kažnjavanje; roditelji; adolescenti

Hrčak ID:

203796

URI

https://hrcak.srce.hr/203796

Datum izdavanja:

17.7.2018.

Podaci na drugim jezicima: engleski španjolski

Posjeta: 2.857 *