Izvorni znanstveni članak
Obvezno osiguranje brodareve odgovornosti za teret. Hereza ili logičan korak?
Petar Kragić
; Tankerska plovidba d.d., Zadar, Hrvatska
Sažetak
Članak polazi od činjenice da su, u pravilu, svi brodari u međunarodnom prijevozu osigurali svoju odgovornost, iako za to ne postoji obveza, jer bez takvog osiguranja ne bi zbog tržišnih uvjeta mogli poslovati. Sve je veći broj međunarodnih konvencija koje zahtijevaju obvezno osiguranje brodareve odgovornosti za određene vrste šteta, a među njima Atenska konvencija o prijevozu putnika prvi put uvodi obvezno osiguranje za ugovornu odgovornost. Proširenje obveznog osiguranja brodareve odgovornosti očit je trend. Iako uvođenje obvezne odgovornosti brodara u Konvenciju o pomorskim prijevozima na prvi pogled izgleda kao hereza, članak sugerira da bi to u budućnosti bio logičan korak koji, s jedne strane, ne bi tražio drastične promjene u organiziranju i provođenju osiguranja odgovornosti brodara, a s druge bi strane pojednostavnio odnose između sudionika pomorskog prijevoza. Naime, Nacrt UNCITRAL-ove konvencije o prijevozu stvari morem, u jednu ruku, uz brodara čini odgovornim i izvršitelja, a u drugu, svojim režimom nastoji izvršitelja zaštititi od odgovornosti. Time, treće strane uvlači u sferu ugovora o prijevozu i krši načelo pacta tertiis nec nocent nec prosunt, čime se narušava pravna sigurnost. Cilj uvođenja odgovornosti izvršitelja jest povećanje sigurnosti naplate štete od strane korisnika prijevoza. Takva bi se sigurnost po sugestiji članka mogla postići obveznim osiguranjem brodareve odgovornosti i zabranom izvanugovornih tužbi prije nego deformiranjem načela o djelovanju ugovora samo među ugovornim stranama.
Ključne riječi
prijevoz stvari morem; obvezno osiguranje odgovornosti; pomorsko osiguranje; naknada štete; Nacrt Konvencije o prijevozu stvari (u cijelosti ili djelomično) (morem)
Hrčak ID:
20423
URI
Datum izdavanja:
18.1.2008.
Posjeta: 2.099 *