Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

https://doi.org/10.21857/ypn4oc82o9

Ususret promjenama odgojno-obrazovnog sustava

Branko Bognar orcid id orcid.org/0000-0002-8037-6555 ; Filozofski fakultet Sveučilišta Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku, Osijek, Hrvatska


Puni tekst: hrvatski pdf 843 Kb

str. 143-166

preuzimanja: 856

citiraj


Sažetak

Hrvatska se već duže vrijeme nalazi pred izazovom promjena odgojno-obrazovnog sustava. U posljednjih desetak godina proces promjena započinjao je razvojem obrazovnih standarda ili stvaranjem kurikul(um)a te se predviđala izrada udžbenika i priručnika uz tradicionalne oblike stručnog usavršavanja učitelja. Sve to je trebalo doprinijeti uspostavljanju kvalitetnijeg odgojno-obrazovnog sustava. Unatoč potrošenom vremenu i financijskim sredstvima, naše škole se nisu znatno promijenile. Razlog tome moguće je tražiti u nedovoljno promišljenom pristupu promjenama. Naime, dosadašnja reformska nastojanja su uvelike zanemarivala važnost unapređenja profesionalnih kompetencija učitelja što nije moguće postići samo izmjenama nastavnih programa ili izradom novih kurikularnih dokumenata. To ovisi prije svega o inicijalnom obrazovanju i stručnom usavršavanju učitelja.
Cilj je članka utvrditi značajke kvalitetnog inicijalnog obrazovanja i stručnog usavršavanja učitelja koji mogu doprinijeti bitnim promjenama u nastavi te unaprijediti rezultate učenja učenika. Na temelju analize relevantnih istraživanja utvrđeno je kako bi trebalo sustavno planirati potrebe za učiteljskim kadrom, brinuti o privlačenju i izboru najboljih kandidata za upis na učiteljske i nastavničke studije. Posebnu pozornost bi trebalo posvetiti inicijalnom obrazovanju predmetnih učitelja koje bi trebalo biti integrirano uz podjednaku usmjerenost na stručna kao i metodičko-pedagoško-psihološka znanja. Učinkovito stručno usavršavanje, koje doprinosi nastavi usmjerenoj na učenika i boljim rezultatima učenja učenika, aktivno je, integrirano, suradničko, kvalitetno vođeno i refleksivno. Ukoliko uz promjene kurikuluma izostanu mjere, koje su usmjerene na unapređenje profesionalnih kompetencija učitelja, teško možemo očekivati bolje rezultate učenja učenika.

Ključne riječi

inicijalno obrazovanje učitelja; promjene odgojno-obrazovnogsustava; stručno usavršavanje učitelja

Hrčak ID:

208009

URI

https://hrcak.srce.hr/208009

Datum izdavanja:

22.10.2018.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 1.929 *