Skoči na glavni sadržaj

Pregledni rad

https://doi.org/10.46458/27121097.2018.24.229

PERSPEKTIVE RAZVOJA I IZAZOVI FUNKCIJE INTERNE REVIZIJE U ERI DIGITALNE TRANSFORMACIJE POSLOVANJA

Boris Tušek orcid id orcid.org/0000-0002-0942-4761 ; Ekonomski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, Zagreb, Hrvatska
Ana Ježovita orcid id orcid.org/0000-0002-1740-6862 ; Ekonomski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, Zagreb, Hrvatska
Petra Halar orcid id orcid.org/0000-0002-1129-699X ; Ekonomski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, Zagreb, Hrvatska


Puni tekst: hrvatski pdf 411 Kb

str. 258-288

preuzimanja: 1.554

citiraj


Sažetak

Suvremenu eru digitalne ekonomije karakteriziraju novi koncepti i trendovi, koji iz temelja mijenjaju modele poslovanja, obavljanje zadataka i transakcija, donošenje poslovnih odluka i upravljanje poslovanjem upravljačkih struktura i svih ostalih interesno-utjecajnih skupina poduzeća, a koji su povezani s procesom digitalne transformacije poslovanja. U tom smislu, proces digitalne transformacije poslovanja treba biti na odgovarajući način planiran i implementiran od strane upravljačkih struktura, provođen od strane svih zaposlenika poduzeća, a u tom cjelokupnom procesu ključnu ulogu ima i funkcija interne revizije. Interni revizori su postali važni savjetodavni partneri upravljačkih struktura u procesu osiguravanja učinkovitog, djelotvornog i uspješnog poslovanja poduzeća pri čemu uz angažmane s izražavanjem uvjerenja, kao tradicionalne, obvezujuće angažmane funkcije interne revizije, sve veću važnost dobivaju i neobvezujuće, savjetodavne aktivnosti i uvidi.

Cilj ovog rada je dati pregled najvažnijih novih i inovativnih informacijsko-komunikacijskih tehnologija, povezanih koncepata i trendova u poslovanju poduzeća koji imaju, ili će, u budućnosti, imati značajan utjecaj na djelovanje funkcije interne revizije. U tom smislu, tehnologiju je nužno promatrati s dva aspekta, kao sastavni dio sustava u kojem interni revizori obavljaju svoje aktivnosti te kao instrumenta i alata pomoću kojeg trebaju obavljati svoje aktivnosti. U ovom radu se također analizira i prikazuje na koji način navedene digitalne i informacijsko-komunikacijske tehnologije mijenjaju proces interne revizije i mogu u značajnoj mjeri poboljšati učinkovitost njezinog djelovanja, tako da funkcija interne revizije može inovirati i stvarati nove, poboljšane revizijske pristupe djelovanja i pružanja angažmana s izražavanjem uvjerenja, savjetodavnih aktivnosti i uvida temeljenih na rizicima.

Prema tome, utjecaj tehnologije na djelovanje funkcije interne revizije je dvojak jer, s jedne strane, tehnologija utječe na digitalnu transformaciju poslovanja poduzeća čime se mijenjaju objekt i predmet interne revizije, a s druge strane, nove tehnologije mijenjaju način rada i sam proces interne revizije. Da bi funkcija interne revizije mogla ostvarivati sve zadaće koje se pred nju postavljaju te pritom učinkovito djelovati i doprinositi procesu digitalne transformacije poslovanja, imperativ je da se i na razini funkcije interne revizije provodi digitalna transformacija, inovira cjelokupni proces i educiraju interni revizori. No, to nije nimalo jednostavno, jer su brojna istraživanja pokazala kako se većina funkcija interne revizije može svrstati u skupine sljedbenika ili promatrača koji zaostaju u primjeni odnosno gotovo uopće ne koriste nove tehnologije u svojem djelovanju u odnosu na najnaprednije funkcije interne revizije. Uzroci takve situacije se mogu pronaći u ograničenosti revizijskih resursa te nerazumijevanju važnosti procesa digitalne transformacije za cjelokupno poslovanje poduzeća, ali i za funkciju interne revizije, od strane njegovih upravljačkih struktura. Pritom se kao ključni problem ističe upravo nedostatak 'digitalnih' znanja, vještina i sposobnosti internih revizora u eri industrijske revolucije 4.0. U konačnici, može se zaključiti kako su pred funkcije interne revizije današnjice diljem svijeta postavljeni brojni izazovi koji svakim danom postaju sve veći, a da bi interni revizori ispunjavali svoju sve važniju nadzornu i savjetodavnu ulogu te uistinu postali strateški partneri upravljačkih struktura, moraju proaktivno djelovati i biti vođe promjena u cijelom poduzeću s naglaskom na važnosti njihovog kontinuiranog obrazovanja i profesionalnog usavršavanja.

Ključne riječi

funkcija interne revizije; proces interne revizije; informacijsko-komunikacijske tehnologije; digitalna transformacija poslovanja

Hrčak ID:

216718

URI

https://hrcak.srce.hr/216718

Datum izdavanja:

30.1.2019.

Posjeta: 2.712 *