hrcak mascot   Srce   HID

Pregledni rad

Analiza troškova i koristi izgradnje autoceste A1

Nataša Rupčić   ORCID icon orcid.org/0000-0002-9915-8881 ; Ekonomski fakultet Sveučilište u Rijeci
Tomislav Gašparović ; Ekonomski fakultet Sveučilište u Rijeci

Puni tekst: hrvatski, PDF (2 MB) str. 58-77 preuzimanja: 1.170* citiraj
APA 6th Edition
Rupčić, N. i Gašparović, T. (2019). Analiza troškova i koristi izgradnje autoceste A1. Oeconomica Jadertina, 9 (1), 58-77. Preuzeto s https://hrcak.srce.hr/220762
MLA 8th Edition
Rupčić, Nataša i Tomislav Gašparović. "Analiza troškova i koristi izgradnje autoceste A1." Oeconomica Jadertina, vol. 9, br. 1, 2019, str. 58-77. https://hrcak.srce.hr/220762. Citirano 04.08.2021.
Chicago 17th Edition
Rupčić, Nataša i Tomislav Gašparović. "Analiza troškova i koristi izgradnje autoceste A1." Oeconomica Jadertina 9, br. 1 (2019): 58-77. https://hrcak.srce.hr/220762
Harvard
Rupčić, N., i Gašparović, T. (2019). 'Analiza troškova i koristi izgradnje autoceste A1', Oeconomica Jadertina, 9(1), str. 58-77. Preuzeto s: https://hrcak.srce.hr/220762 (Datum pristupa: 04.08.2021.)
Vancouver
Rupčić N, Gašparović T. Analiza troškova i koristi izgradnje autoceste A1. Oeconomica Jadertina [Internet]. 2019 [pristupljeno 04.08.2021.];9(1):58-77. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/220762
IEEE
N. Rupčić i T. Gašparović, "Analiza troškova i koristi izgradnje autoceste A1", Oeconomica Jadertina, vol.9, br. 1, str. 58-77, 2019. [Online]. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/220762. [Citirano: 04.08.2021.]

Sažetak
Odluke u javnim poduzećima ne donose se isključivo na temelju kriterija profitabilnosti, već je riječ o objedinjavanju kriterija tržišnosti i javnosti. Unatoč raznolikosti ciljeva koje projektima u javnom sektoru treba zadovoljiti te činjenici da se odluke donose političkim procesom pregovaranja između dionika, podloga donošenju odluka treba biti analiza troškova i koristi. Pri tome treba uključiti sve koristi: materijalne i nematerijalne, izravne i posredne. Valja imati na umu da projekt treba biti troškovno pokriven kako u fazi izgradnje, tako i u fazi korištenja i održavanja. U ovome radu analiziraju se odluke u javnom poduzeću HAC s naglaskom na upravljačke odluke pri izgradnji autoceste A1. Ciljevi izgradnje ove autoceste bili su povezivanje državnoga prostora, povezivanje s europskom mrežom autocesta, razvoj turizma te povećanje sigurnosti prometa. Ti su ciljevi ostvareni. No nisu ostvareni željeni ciljevi povećanja razvoja, posebno gospodarskoga razvoja ruralnih i slabije naseljenih područja te zadržavanja i povećanja broja stanovnika. Tržišni ciljevi projekta također nisu ostvareni. Troškovi izgradnje dionice od Bosiljeva do Splita premašili su planirane troškove za 3 milijarde kuna. Prihodi su od 2015. do 2017. godine bili u prosjeku 500 milijuna kuna manji od projiciranih. Na temelju ovih podataka nameće se pitanje je li autocestu A1 trebalo graditi s pomoću kredita ili putem javno-privatnog partnerstva. S obzirom na pogreške u projekcijama, može se pretpostaviti da bi model javno-privatnog partnerstva podrazumijevao realniju procjenu prometne dinamike, nižu cijenu gradnje, bolje upravljanje prihodima, ali i postupniju gradnju.

Ključne riječi
javni menadžment; javni sektor, investicije; javno-privatno partnerstvo; autocesta A1

Hrčak ID: 220762

URI
https://hrcak.srce.hr/220762

[engleski]

Posjeta: 1.424 *