hrcak mascot   Srce   HID

Izvorni znanstveni članak
https://doi.org/10.5613/rzs.49.1.1

Što vrtić ima s tim? Pristup ranom i predškolskom odgoju i obrazovanju i reprodukcija društvenih nejednakosti u redovnom školovanju: analiza podataka PISA i TIMSS istraživanja

Teo Matković ; Zagreb
Ivana Dobrotić   ORCID icon orcid.org/0000-0001-7616-3234 ; Studijski centar socijalnog rada, Pravni fakultet Sveučilišta u Zagrebu, Hrvatska
Jelena Baran ; Zagreb

Puni tekst: hrvatski, pdf (391 KB) str. 7-35 preuzimanja: 585* citiraj
APA 6th Edition
Matković, T., Dobrotić, I. i Baran, J. (2019). Što vrtić ima s tim? Pristup ranom i predškolskom odgoju i obrazovanju i reprodukcija društvenih nejednakosti u redovnom školovanju: analiza podataka PISA i TIMSS istraživanja. Revija za sociologiju, 49 (1), 7-35. https://doi.org/10.5613/rzs.49.1.1
MLA 8th Edition
Matković, Teo, et al. "Što vrtić ima s tim? Pristup ranom i predškolskom odgoju i obrazovanju i reprodukcija društvenih nejednakosti u redovnom školovanju: analiza podataka PISA i TIMSS istraživanja." Revija za sociologiju, vol. 49, br. 1, 2019, str. 7-35. https://doi.org/10.5613/rzs.49.1.1. Citirano 07.12.2019.
Chicago 17th Edition
Matković, Teo, Ivana Dobrotić i Jelena Baran. "Što vrtić ima s tim? Pristup ranom i predškolskom odgoju i obrazovanju i reprodukcija društvenih nejednakosti u redovnom školovanju: analiza podataka PISA i TIMSS istraživanja." Revija za sociologiju 49, br. 1 (2019): 7-35. https://doi.org/10.5613/rzs.49.1.1
Harvard
Matković, T., Dobrotić, I., i Baran, J. (2019). 'Što vrtić ima s tim? Pristup ranom i predškolskom odgoju i obrazovanju i reprodukcija društvenih nejednakosti u redovnom školovanju: analiza podataka PISA i TIMSS istraživanja', Revija za sociologiju, 49(1), str. 7-35. https://doi.org/10.5613/rzs.49.1.1
Vancouver
Matković T, Dobrotić I, Baran J. Što vrtić ima s tim? Pristup ranom i predškolskom odgoju i obrazovanju i reprodukcija društvenih nejednakosti u redovnom školovanju: analiza podataka PISA i TIMSS istraživanja. Revija za sociologiju [Internet]. 2019 [pristupljeno 07.12.2019.];49(1):7-35. https://doi.org/10.5613/rzs.49.1.1
IEEE
T. Matković, I. Dobrotić i J. Baran, "Što vrtić ima s tim? Pristup ranom i predškolskom odgoju i obrazovanju i reprodukcija društvenih nejednakosti u redovnom školovanju: analiza podataka PISA i TIMSS istraživanja", Revija za sociologiju, vol.49, br. 1, str. 7-35, 2019. [Online]. https://doi.org/10.5613/rzs.49.1.1

Sažetak
Brojna istraživanja upućuju na važnost ranoga i predškolskog odgoja i obrazovanja (RPOO) za razvoj kognitivnih vještina te njihovu pripremu za školu, pri čemu je učinak RPOO-a, po pravilu, snažniji kod djece iz obitelji nižega socioekonomskog statusa (SES). Empirijske analize o društvenim nejednakostima u pristupu obrazovanju i školskom uspjehu u Hrvatskoj dominantno su se orijentirale na kasnije stadije školovanja, dok područje RPOO-a ostaje nepoznanicom. Cilj ovog rada bio je utvrditi obrasce povezanosti između pohađanja RPOO-a te kognitivnih postignuća u dobi od 10 i 15 godina u Hrvatskoj. Konkretnije, korištenjem podataka prikupljenih za Hrvatsku u okviru više ciklusa PISA i TIMSS istraživanja (2009.–2015.) ispitivalo se postoji li veza između pohađanja RPOO-a i kasnijih kognitivnih vještina iz područja matematike, čitanja i prirodoslovlja (opći doprinos) te razlikuje li se taj učinak s obzirom na SES roditelja (kompenzacijski učinak). Analiza nije poduprla hipotezu o kompenzacijskom učinku, ali je u većini slučajeva utvrđen određeni opći doprinos dugotrajnijeg pohađanja RPOO-a kognitivnim postignućima učenika od petine do desetine raspona jedne “razine znanja” u TIMSS i PISA testovima, a koji se ne može objasniti obrazovanjem ili zanimanjem roditelja, migracijskim podrijetlom, sastavom kućanstva ili obilježjima lokalne sredine. Promatrano u okviru obilježja hrvatskog sustava RPOO-a i ustanovljene velike nejednakosti u učestalosti i trajanju pohađanja programa s obzirom na SES roditelja, rad dodatno ukazuje na mehanizam efektivnog održavanja nejednakosti u obrazovanju u Hrvatskoj, koji daljnja ekspanzija RPOO-a može umanjiti.

Ključne riječi
rani i predškolski odgoj i obrazovanje; PISA; TIMSS; reprodukcija društvenih nejednakosti; kognitivna postignuća

Hrčak ID: 222599

URI
https://hrcak.srce.hr/222599

[engleski]

Posjeta: 810 *