Skoči na glavni sadržaj

Stručni rad

Samo će ovi stihovi ostati... : retrospektivan pogled na književno djelo Božice Jelušić u povodu 65 godina života

Ilija Pejić


Puni tekst: hrvatski pdf 3.115 Kb

str. 159-178

preuzimanja: 1.325

citiraj


Sažetak

Studija Samo će ovi stihovi ostati... polazeći od vlastitih čitanja i kritičarskih zapažanjima drugih, Zvonimira Bartolića, Enesta Fišera, Zdravka Seleša, Marija Kolara i Zvonka Kovača prvenstveno,
pokušava istaknuti silnice koje opsežno pjesničko, prozno i esejističko stvaralaštvo Božice Jelušić od antologije Vrijeme začinjanja (1969. godine) pa sve do romana male obiteljske kronike Čišćenje globusa
(2012. godine) okupljaju i čine prepoznatljivim, posebnim i vrijednima pažnje, ne samo u lokalnim, već i u nacionalnim okvirima. Pažljivom čitatelju nudi se vjerna slika pjesnikinje, tragateljice za prariječima stilematskog naboja, kojima nastoji izraziti tajne, svetu supstancu, elementarno, arhetipsko, svakodnevicu izdići iznad efemernog trenutka prolaznosti, potom vještu graditeljicu stihova i kompozicija među kojima sonetu pripada zasebno mjesto. Rad prati pjesničke mijene iz zbirke u zbirku (baroknost, neo-tradicionalna osjećajnost, redukcija izraza, narativnost, reizam, literarocentričnost, relativizacija sin-kronije i dijakronije, eruditivnost, postmodernistička praznina...), a temelji se na izborima iz poezije (Zimzelen, 1993. godine, Nočna steza, 1997. godine, Štorga, activa kajkaviana, 2007. godine, Flauta u inju, 2007. godine), proze (Slovostaj, 2002. godine) i esejistike
(Od cintora do cybera, 2004. godine). Ironijom, kritičnošću, erudicijom B. Jelušić ustrajno i grčevito brani vlastiti prostor, vertikalu duha, baštinu kajkavskog podneblja, od Habdelića do Galovića i Krleže. Empatija prema pjesnicima tragičnog osjećanja svijeta, melankolije (G. Trakl, F. Hölderlin...), prema patnicima, čvrstim karakterima, ljepo-dusima, ženama (V. Woolf, A. Efron, M. Cvetajeva, E. Dickinson, S. Plath...) isto je dio obrane vlastitog pjesničkog prostora. Velike metapriče su iscrpljene, novo vrijeme ne nudi trajne vrijednosti. Postmodernističku prazninu nastanili su nesigurnost,
strah, tjeskoba i melankolija pa su čežnja za ljubavi, za utješnom riječi, za dobrim filmom, skladnim stihom... postale opće signature Arielirike (2011. godine), ali i studija, ponajprije Štorga, ili - zašto
nam Galović nedostaje? Rad prikazuje i autoričino stvaralaštvo za djecu, kao i prisutnost Božice Jelušić u bjelovarskom kulturnom prostoru.

Ključne riječi

Božica Jelušić; poezija; proza; esejistika; stvaralaštvo za djecu; postmodernizam; bjelovarski kulturni prostor

Hrčak ID:

227163

URI

https://hrcak.srce.hr/227163

Datum izdavanja:

5.11.2016.

Posjeta: 1.635 *