Izvorni znanstveni članak
Medijske reprezentacije tjelesnog izgleda i samopredodžba mladih
Metka Kuhar
Sažetak
Suvremeno potrošačko društvo sa sveprisutnim standardima ljepote ističe značenje
vitkosti i drugih teško dostižnih tjelesnih značajki. Mnogi su ljudi nezadovoljni
svojim tijelom, što je najočitije u adolescentskom razdoblju. Istraživanja
o važnosti društveno-kulturnih čimbenika u razvoju te neugodne tjelesne
samopredodžbe najčešće predstavljaju kao negativan utjecaj i medijsku konstrukciju
vitkoga ideala, što je nedostižno većini žena. Na tjelesnu samopredodžbu
djevojaka utječu, osim medijskih ideala, i poimanja te ocjene muškaraca
o idealnoj ženskoj figuri i shvaćanja o tome kakva jest ili bi trebala biti
vlastita idealna figura, ali i spoznaja svoje sadašnje figure. Interdisciplinarnim
sociološkim i komunikološkim istraživanjem među mladim ljudima u Sloveniji
ustanovila sam koji čimbenik najjače utječe na samopredodžbu djevojaka.
Rezultati istraživanja upozoravaju na to da djevojke osjećaju velik pritisak
medija. Tijela prikazana u medijima prepoznaju kao iznimno vitka – u prosjeku
vitkija od vlastitih ideala. Vlastiti tjelesni ideal u prosjeku je stroži od
prepoznatog ideala mladića o ženskome tijelu. Utjecaj ideala mladića na tjelesnu
samopredodžbu djevojaka manje je statistički važan u usporedbi s utjecajem
prihvaćenoga medijskog ideala. Ideali mladića – prema mišljenju djevojčica
– nisu strogi poput medijskih. Djevojke se u prvome redu opterećuju zbog
pritiska medijskih ideala. Mladi trebaju odgovarajući medijski odgoj i svijest o
tome kako mogu naučiti prepoznavati medijske pritiske te im se suprotstaviti.
Treba im pomagati da vizualnim medijima selektivno posvećuju vrijeme i da budu kritičniji prema medijski promoviranim tjelesnim idealima.
Ključne riječi
tjelesna samopredodžba; reprezentacija tijela; idealiziranje tijela; masovni mediji; potrošačko društvo; utjecaj medija; mladi
Hrčak ID:
22995
URI
Datum izdavanja:
25.6.2005.
Posjeta: 10.010 *