Izvorni znanstveni članak
Kriza novinarstva kao kriza etike: tko je novinarski subjekt?
Melita Poler Kovačić
Sažetak
Trendovi u razvoju novinarstva upozoravaju na teorijsku i praktičku razinu krize
identiteta suvremenog novinarstva. Utvrđujemo da su u krizi ključni elementi profesije,
a posebno autonomija i etika. Naša teza je da je kriza novinarstva prije svega kriza
novinara kao subjekta. Novinar u “normativnom” modelu kvalitetnog novinarstva zauzima
mjesto (profesionalno kompetentnog) izvora komunikacijskog procesa: on je
subjekt koji bi trebao imati nadzor nad temeljnim procesima u medijskoj realnosti.
Praksa novinarskog diskursa pokazuje da novinar u svim fazama komunikacijskog
procesa gubi mjesto subjekta. Njegovu ulogu preuzimaju vlasnici kapitala i/ili nositelji
političke moći (multinacionalne korporacije, oglašivači, političari, službe za odnose s
javnošću i dr.). Krizu novinarske etike promatramo i u svjetlu postmodernog razdoblja:
sve više se uvažavaju relativistički, pragmatički i makjavelistički pristupi novinarstvu.
Subjekt nestaje, a s njime i glavni novinarov alat – pitanje: novinar nije subjekt i
on ne postavlja novinarska pitanja. Nema pitanja, nema ni odgovora. Nema odgovornosti
i etika zapada u krizu. Kriza subjekta kriza je osobnog ispunjenja, kriza novinara
kao osobe.
Ključne riječi
identitet novinarstva; novinarska etika; kriza novinarstva; postmoderna
Hrčak ID:
23362
URI
Datum izdavanja:
20.12.2001.
Posjeta: 6.582 *