hrcak mascot   Srce   HID

Izvorni znanstveni članak
https://doi.org/10.31820/pt.29.2.6

Glazbene preferencije prema modelu MUSIC: Povezanost s motivima slušanja glazbe i crtama ličnosti

Valnea Žauhar   ORCID icon orcid.org/0000-0003-4892-0650 ; Sveučilište u Rijeci, Filozofski fakultet, Odsjek za psihologiju, Rijeka, Hrvatska
Nikolina Levak ; Sveučilište u Rijeci, Filozofski fakultet, Odsjek za psihologiju, Rijeka, Hrvatska

Puni tekst: hrvatski, PDF (490 KB) str. 311-337 preuzimanja: 420* citiraj
APA 6th Edition
Žauhar, V. i Levak, N. (2020). Glazbene preferencije prema modelu MUSIC: Povezanost s motivima slušanja glazbe i crtama ličnosti. Psihologijske teme, 29 (2), 311-337. https://doi.org/10.31820/pt.29.2.6
MLA 8th Edition
Žauhar, Valnea i Nikolina Levak. "Glazbene preferencije prema modelu MUSIC: Povezanost s motivima slušanja glazbe i crtama ličnosti." Psihologijske teme, vol. 29, br. 2, 2020, str. 311-337. https://doi.org/10.31820/pt.29.2.6. Citirano 24.10.2021.
Chicago 17th Edition
Žauhar, Valnea i Nikolina Levak. "Glazbene preferencije prema modelu MUSIC: Povezanost s motivima slušanja glazbe i crtama ličnosti." Psihologijske teme 29, br. 2 (2020): 311-337. https://doi.org/10.31820/pt.29.2.6
Harvard
Žauhar, V., i Levak, N. (2020). 'Glazbene preferencije prema modelu MUSIC: Povezanost s motivima slušanja glazbe i crtama ličnosti', Psihologijske teme, 29(2), str. 311-337. https://doi.org/10.31820/pt.29.2.6
Vancouver
Žauhar V, Levak N. Glazbene preferencije prema modelu MUSIC: Povezanost s motivima slušanja glazbe i crtama ličnosti. Psihologijske teme [Internet]. 2020 [pristupljeno 24.10.2021.];29(2):311-337. https://doi.org/10.31820/pt.29.2.6
IEEE
V. Žauhar i N. Levak, "Glazbene preferencije prema modelu MUSIC: Povezanost s motivima slušanja glazbe i crtama ličnosti", Psihologijske teme, vol.29, br. 2, str. 311-337, 2020. [Online]. https://doi.org/10.31820/pt.29.2.6

Sažetak

U ovom je istraživanju provjereno replicira li se petofaktorska struktura Modela glazbenih preferencija MUSIC (Rentfrow, Goldberg i Levitin, 2011), čije dimenzije odražavaju preferencije prema blagoj, nepretencioznoj, sofisticiranoj, intenzivnoj i suvremenoj glazbi, na hrvatskom uzorku mladih. Također, ispitano je replicira li se trofaktorska struktura Inventara motiva slušanja glazbe (Uses of Music Inventory, UMI, Chamorro-Premuzic i Furnham, 2007), koji uključuje emocionalno i kognitivno slušanje glazbe te slušanje glazbe u pozadini. Istraživanjem je ispitan odnos glazbenih preferencija,  motiva  slušanja  glazbe  i  crta ličnosti. U prvom dijelu istraživanja 457 ispitanika (74.2 % ispitanica) prosječne dobi od 20 godina ispunilo je Inventar motiva slušanja glazbe te Petofaktorski inventar ličnosti (Big Five Inventory, BFI, Benet-Martinez i John, 1998). U drugom su dijelu istraživanja procjenjivali stupanj sviđanja za 25 glazbenih isječaka (Rentfrow i sur., 2011) pomoću kojih se ispituju glazbene preferencije. Rezultati ovog istraživanja uputili su na zadovoljavajuću strukturu modela MUSIC kad se u ispitivanje glazbenih preferencija uključio 21 isječak. Također, zadovoljavajućom se pokazala i trofaktorska struktura Inventara motiva slušanja glazbe. Povezanosti glazbenih preferencija i motiva slušanja glazbe s crtama ličnosti uglavnom su replicirane. Crte ličnosti pridonijele su objašnjenju varijance glazbenih preferencija povrh dobi i spola, a kao samostalni prediktori uglavnom su se istaknule otvorenost i ekstraverzija. Uz crte ličnosti, motivi slušanja glazbe objasnili su preferencije prema blagoj, intenzivnoj i suvremenoj glazbi. Pri tome, emocionalno slušanje predviđalo je preferencije prema blagoj glazbi, dok je kognitivno slušanje bilo negativni prediktor iste. Kognitivno slušanje glazbe predviđalo je preferencije prema intenzivnoj glazbi, a isti je motiv slušanja glazbe bio negativni prediktor preferencija prema suvremenoj glazbi. Osim toga, preferencije prema suvremenoj glazbi pozitivno su predviđale i emocionalno slušanje glazbe i slušanje glazbe u pozadini.

Ključne riječi
glazbene preferencije; model MUSIC; glazbeni isječci; motivi slušanja glazbe; ličnost

Hrčak ID: 240853

URI
https://hrcak.srce.hr/240853

[engleski]

Posjeta: 1.087 *