Bogoslovska smotra, Vol. 74 No. 4, 2004.
Izvorni znanstveni članak
Liturgijsko ruho i posuđe: značenje za oblikovanje crkvene likovne svijesti. Elementi za kriteriologiju 'liturgijskih umjetnosti'
Ivan Šaško
; Katolički bogoslovni fakultet Sveučilišta u Zagrebu, Zagreb, Hrvatska
Sažetak
Na početku su razmišljanja o mogućemu odnosu umjetnosti i liturgije u širemu kontekstu odnosa teologije i umjetnosti. Umjetnost (osobito likovna) koja je zadobila atribut sakralnoga i liturgijskoga proživljavala je tijekom povijesti različita iskušenja. Budući da je ona najočitiji pokazatelj ne samo činjenice da se odnos između Crkve (kako vodstva tako i zajednice vjernika u cjelini), umjetnosti i umjetnika ne nalazi na zavidnoj razini, nego i načina na koji vjernici žive vlastitu crkvenost, pitanje likovnosti vezane uz liturgijsko ruho i posuđe postaje izazovno. Ono postaje odrazom kršćanskoga nauka u kristologiji i ekleziologiji. Ako umjetnici raznih umjetnosti polaze od liturgijskoga slavlja, veoma će se brzo uočiti posljedice i za 'velike' liturgijske teme, osobito kada je u pitanju liturgijski prostor. Polazeći od oltara i liturgijskoga čina, na samome početku planiranja izgradnje liturgijskoga prostora nametnut će se pitanje cjelokupne liturgijske likovnosti. Tada je itekako važno kakvo je liturgijsko posuđe (ovdje s posebnim naglaskom na kaležu) ili ruho (s posebnim naglaskom na misnici), jer ono je mikroarhitektura slavlja, u drugome se dijelu - na konkretnim primjerima - kroz prizmu podjele na: a) informativne; b) demonstrativne; c) dekorativne; d) mistagogijske predmete, pokušava potkrijepiti tvrdnje te istaknuti smjernice za primjeren pristup današnjim novim traženjima, kako svojim teološkim i estetskim neukusom ne bismo zanijekali objavljenu Istinu.
Ključne riječi
Liturgija; umjetnost; liturgijsko ruho/odjeća; liturgijsko posuđe; misnica; kalež; religija i estetika; kriteriji za 'liturgijsku umjetnost'; likovni oblik; mistagogija
Hrčak ID:
25390
URI
Datum izdavanja:
8.4.2005.
Posjeta: 5.930 *