Prethodno priopćenje
https://doi.org/10.21857/yk3jwhxjw9
Osnovno školstvo nacionalnih manjina u Požeško-slavonskoj županiji (fokus-grupa)
Dragutin Babić
; Institut za migracije i narodnosti, Zagreb, Hrvatska
Sažetak
Uloga obrazovanja na svim razinama ima važan, a vjerojatno i presudan utjecaj – osim na obitelj – i na prijenos i daljnju izgradnju nacionalnog identiteta kako za većinsku nacionalnu zajednicu, tako i za nacionalne/etničke manjine. Stoga u ovom radu analiziramo osnovnoškolsko obrazovanje nacionalnih manjina u Požeško-slavonskoj županiji. Empirijsko istraživanje provedeno je metodom fokus-grupe na populaciji različitih aktera u obrazovnom sustavu i njegovoj političkoj i društvenoj logistici (učitelji, nastavnici, roditelji, političari). Nastava po modelu C u Požeško-slavonskoj županiji organizirana je na češkom, srpskom i slovačkom jeziku, pa su sudionici fokus-grupe bili i pripadnici tih nacionalnih zajednica. Cilj empirijskog istraživanja jest spoznati stavove i mišljenja aktera osnovnoškolskog obrazovanja nacionalnih manjina, posebno s obzirom na komunikaciju unutar nacionalne zajednice i s pripadnicima drugih nacionalnih zajednica. Opterećenje u komunikaciji svakako predstavljaju stereotipi, predrasude i stigme, koje su prisutne u različitim vremenskim i prostornim ambijentima/lokacijama, a situacija se intenzivira u slučaju turbulentnih društvenih događaja, kakvi su bili naprimjer ratni sukobi devedesetih godina prošlog stoljeća na prostorima bivše Jugoslavije, uključujući Hrvatsku. Odnosi između pripadnika multinacionalnih lokalnih zajednica temelj su i glavni socijalni resurs integracije svih aktera u zajednicu, a time i u šire društvo. Obrazovanje nacionalnih manjina, u svojem normativnom i sadržajnom aspektu, čini važan segment očuvanja, prijenosa i socijalne konstrukcije identiteta nacionalnih manjina, pa se istraživanjem želi spoznati kakve su opservacije sudionika osnovnoškolskog obrazovanja nacionalnih manjina te čime su zadovoljni, a što bi se trebalo poboljšati. U procesima kontinuirane asimilacije te uslijed problema s integracijom i očuvanjem identiteta akteri navedenoga procesa, odnosno njihovo mišljenje i aktivnosti, važni su za aktualnu egzistenciju i perspektivu nacionalnih manjina čiji su pripadnici, a cilj je istraživanja bio supsumirati nalaze empirijskog istraživanja i istaknuti temeljne spoznaje, koji mogu potaknuti rješenja te problematike u javnim politikama Republike Hrvatske.
Ključne riječi
nacionalne manjine; osnovnoškolsko obrazovanje; Požeško-slavonska županija; Česi; Srbi; Slovaci.
Hrčak ID:
254561
URI
Datum izdavanja:
26.4.2021.
Posjeta: 1.315 *