Izvorni znanstveni članak
https://doi.org/10.31306/s.63.2.1
Od percepcije rizika do nesreće: empirijski test procesnog modela lanca rizika
Seth Oppong
orcid.org/0000-0003-1977-5538
Sažetak
Svrha ove studije je istražiti utjecaj razumijevanja komunikacijskih dizajna opasnosti na cestama i sigurnosne klime na percepciju rizika, kao i utjecaj potonjeg na prometne nesreće među vozačima komercijalnih vozila u Gani. Dvjesto dvadeset i šest (226) vozača komercijalnih vozila sudjelovalo je u ovoj studiji. Upitnici su podijeljeni vozačima koji su iz grada Akre vozili u devet (9) drugih regija Gane kako bi se poboljšala vanjska valjanost nalaza istraživanja. Analiza staze provedena je korištenjem strukturnog modeliranja jednadžbi na dobivenim podacima. Rezultati SEM-a ili analize staza pokazali su da su svi hipotetski odnosi značajni osim tri. Neznačajni su obuhvaćali staze od razumijevanja RHCD-a do percepcije rizika, odnosno donošenja odluka vozača, kao i put od donošenja odluka vozača do rizičnog ponašanja. Model je pokazao je da predloženi model studije, koji uglavnom proizlazi iz modela procesa lanca rizika, ima empirijsku potporu. Posljedice su da percepcija rizika utječe na ponašanje i odlučivanje u procesu preuzimanja rizika, dok potonje utječe na izloženost riziku. Uz to, sigurnosna klima utječe na percepciju rizika, rizično ponašanje i prometne nesreće. Slično tome, rizično ponašanje utječe na izloženost riziku, dok izloženost riziku utječe na sudjelovanje u cestovnom prometu. O tim se implikacijama razgovaralo u svjetlu postojeće teorije i postojeće empirijske literature.
Ključne riječi
procesni model lanca rizika, percepcija rizika, prometna psihologija, psihologija sigurnosti
Hrčak ID:
259795
URI
Datum izdavanja:
5.7.2021.
Posjeta: 1.683 *