Pregledni rad
Glazbeno oblikovanje misnog ordinarija "Sanctusa"
Vinka Bešlić
orcid.org/0000-0003-2062-6812
; Teološko-katehetski Institut u Mostaru Katoličkog bogoslovnog fakulteta Univerziteta u Sarajevu
Sažetak
Bitne odrednice povijesti crkvene glazbe oslanjaju se na židovsku liturgiju i svetopisamske tekstove. Pjevanje je zahvala, hvalospjev odgovor naroda Božjega zbog njegovih veličanstvenih
djela spasenja. Izvorno je pjevanje dijelova misnog ordinarija pripadalo čitavoj zajednici vjernika. Vremenom se ta pripadnost polako gubila, jer su melodije bile složenije. U tom nastojanju išlo se
ponekad predaleko te se događalo zamjenjivanje Sanctusa s nekom od pučkih popjevki koje su narodu bile poznate. Vremenom a napose obnovom liturgije nakon Drugog Vatikanskog sabora ova pjesma misnog ordinarija je vraćena narodu Božjemu. Značajnu ulogu u tom procesu su odigrali dokumenti, instrukcije i konstitucije Učiteljstva Crkve. Tekst biblijskog porijekla, njegova duga tradicija upotrebe u liturgiji Crkve kao i teološki naglasci teksta čine bitne kriterije za neopravdanost
zamjene s nekim drugim tekstom. Sama narav Sanctusa kao aklamacije i hvalospjeva upućuju na
činjenicu da je ovaj hvalospjev pandan onom hvalospjevu anđela koji se pjeva u nebu a na koji se
vjernici uštimavaju u liturgijskom slavlju. Sanctus je hvalospjev i aklamacija, kod čijeg uglazbljivanja treba pripaziti da je melodija manjeg raspona, upravo radi sudjelovanja svih aktera u liturgijskom slavlju. Ovo zahtjeva ne samo stručno glazbeno nego i teološko osposobljavanje crkvenih
glazbenika i voditelja crkvenog pjevanja
Ključne riječi
Sanctus; melodija; poklik; popijevka; obnova liturgije
Hrčak ID:
259810
URI
Datum izdavanja:
25.6.2021.
Posjeta: 1.004 *