Psihologijske teme, Vol. 30 No. 2, 2021.
Izvorni znanstveni članak
https://doi.org/10.31820/pt.30.2.5
Vrijednosti i subjektivno iskustvo majčinstva kao prediktori samopoštovanja, samoefikasnosti i školskoga postignuća (pred)adolescenata
Ina Reić Ercegovac
orcid.org/0000-0003-4228-6054
; Sveučilište u Splitu, Filozofski fakultet, Split, Hrvatska
Sažetak
Teorijski okvir ovoga rada sačinjavaju teorija univerzalnih sadržaja i strukture vrijednosti te model doživljaja roditeljstva kao polazište za istraživanje roditeljskih utjecaja na razvojne ishode adolescenata. Cilj je istraživanja bio ispitati odnos između univerzalnih vrijednosti majki i subjektivnoga doživljaja majčinstva te samopoštovanja, samoefikasnosti i školskoga postignuća (pred)adolescenata. U istraživanju su sudjelovale 234 dijade majka – dijete, a primijenjeni su sljedeći upitnici i skale samoprocjene: upitnici općih podataka za majku i adolescente, Upitnik samoefikasnosti za djecu, Skala samopoštovanja, Upitnik životnih vrijednosti te Skala osjećaja roditeljske kompetentnosti. Rezultati su potvrdili neke očekivane rodne razlike u adolescenata, kao i razlike u vrijednostima majki s obzirom na njihovu dob i razinu obrazovanja. Subjektivna procjena kompetentnosti majki značajno je korelirala s vrijednostima postignuća, moći te trijadom konzervativnih vrijednosti. Provedene regresijske analize pokazale su da se manji dio varijance samopoštovanja, samoefikasnosti i postignuća (pred)adolescenata može pripisati vrijednostima majki, pri čemu su najvažniju ulogu imale upravo konzervativne vrijednosti.
Ključne riječi
vrijednosti; roditeljstvo; (pred)adolescencija; samopoštovanje; samoefikasnost; školski uspjeh
Hrčak ID:
260447
URI
Datum izdavanja:
15.7.2021.
Posjeta: 2.331 *