Psihologijske teme, Vol. 30 No. 2, 2021.
Pregledni rad
https://doi.org/10.31820/pt.30.2.12
Uloga utjelovljenja u razumijevanju pojmova
Mia Šetić Beg
orcid.org/0000-0002-1097-9828
; Hrvatsko katoličko sveučilište, Odjel za psihologiju, Zagreb, Hrvatska
Sažetak
Jedno je od središnjih pitanja kognitivne znanosti kako su pojmovi reprezentirani u ljudskome umu. Klasični je odgovor na to pitanje pretpostavka o odvojenome semantičkome modulu u kojemu je znanje pohranjeno putem apstraktnih simboličkih reprezentacija. Tako opisan semantički modul odvojen je od drugih sustava kao što su moduli za percepciju i motoriku. U posljednjih dvadesetak godina intenzivno se istražuje i razvija alternativni pristup poznat pod nazivom utjelovljena ili utemeljena spoznaja koji polazi od pretpostavke da je pojmovno znanje u stalnoj interakciji s percepcijom i motorikom, odnosno da je ukorijenjeno u njima putem mehanizma perceptivne simulacije. Cilj je ovoga rada dati pregled različitih teorijskih perspektiva na utjelovljenu spoznaju i evaluirati ih. Detaljno su prikazane teorija sustava perceptivnih simbola, model prožetoga iskustvenika i indeksna hipoteza te empirijski nalazi koji im idu ili ne idu u prilog. Zatim su prikazane i kritike utjelovljene spoznaje koje se odnose na razumijevanje apstraktnih pojmova, kao i odgovori na te kritike. Razmotrena je i ideja o stupnjevima ili kontinuumu utjelovljenja. Nakraju su dane smjernice za daljnja istraživanja koja bi trebala rasvijetliti točnu ulogu utjelovljenja u reprezentaciji znanja.
Ključne riječi
jezik; perceptivna simulacija; pojmovi; reprezentacija znanja; utemeljena spoznaja; utjelovljenje
Hrčak ID:
260485
URI
Datum izdavanja:
15.7.2021.
Posjeta: 2.121 *