Skoči na glavni sadržaj

Pregledni rad

https://doi.org/10.21857/moxpjhw7rm

Razvoj jezikâ znanosti i stranih jezika u školama u Europi ‒ studija o europskim perspektivama i hrvatskoj stvarnosti

Siegfried Gehrmann ; Fakultet hrvatskih studija Sveučilišta u Zagrebu
Ana Petravić orcid id orcid.org/0000-0003-0975-9622 ; Učiteljski fakultet Sveučilišta u Zagrebu


Puni tekst: hrvatski pdf 591 Kb

str. 1-57

preuzimanja: 637

citiraj


Sažetak

U radu se istražuje razvoj jezikâ u znanosti i stranih jezika u školstvu europskih zemalja s obzirom na aktualni trend anglofonizacije. Trenutno su u znanosti prisutna dva suprotstavljena koncepta: koncept English only koji dominira velikim dijelom znanstvenoga publiciranja u brojnim znanstvenim disciplinama potiskujući sve druge pa tako i nacionalne jezike kao jezike znanosti, te koncept višejezične znanosti koji proizlazi iz europske znanstvene tradicije. U tom se kontekstu propituju dobici i gubici obaju koncepata za područje znanosti. Drugi aspekt rada bavi se stanjem i posljedicama implementacije anglofonih i višejezičnih koncepata u stranojezičnom obrazovanju. Ovdje je zamjetna promjena stavova prema učenju stranih jezika u smislu ekonomske računice troškova i dobiti: u središtu interesa nalaze se komunikacijski dosezi i prednosti na tržištu rada, a učenje stranih jezika kao učenje kulture gubi na važnosti. Treći aspekt rada usredotočen je na razvojne tendencije u znanosti i školstvu u Hrvatskoj. Na osnovi empirijskih istraživanja prikazuje se kako i znanstveni i obrazovni sustav u Hrvatskoj odlikuju jasni trendovi u smjeru koncepta English only. S druge pak strane, Hrvatska raspolaže višestoljetnom višejezičnom tradicijom na koju bi se mogla nadovezati višejezičnost u znanosti i obrazovanju. No, za potonji smjer razvoja neophodne su odgovarajuće normativne odredbe i promjene na svim obrazovnim razinama ‒ od osnovne škole do visokoškolskog obrazovanja. Rezimirajući analizirane tendencije, razvidno je da se Hrvatska nalazi na prijelomnoj točki između višejezičnosti i koncepta English only. Krajnji ishod još uvijek je neizvjestan.

Ključne riječi

anglofonizacija, višejezičnost, jezik znanosti, strani jezici u školi, ekonomizacija

Hrčak ID:

272060

URI

https://hrcak.srce.hr/272060

Datum izdavanja:

8.2.2022.

Podaci na drugim jezicima: njemački

Posjeta: 1.307 *