Izvorni znanstveni članak
https://doi.org/10.21857/94kl4clvwm
Gdje je i kako je pokopan Isus?
Nenad Cambi
; Odjel za arheologiju Sveučilišta u Zadru
Sažetak
Nakana ovoga rada jest pokazati kako se termin hortus, u vlasništvu Josipa iz Arimateje, koji se navodi u evanđeljima kao mjesto Isusova pokopa, ne odnosi na običan vrt koji služi u gospodarske svrhe. S obzirom na to da je u tome vrtu bio grob izduben u stijeni, nedvojbeno je ovaj služio za grobnu svrhu. Da su takvi vrtovi služili za takve namjene, govore izvori o „vrtu“ u kojem su pokopani razni uglednici, kao naprimjer Ciceronova kći te carevi Kaligula i Neron. Osobito je ilustrativan primjer koji govori o tome u kakav ambijent Petronijev obijesni oslobođenik Trimalhion želi biti pokopan. To je pravi hortus s raslinjem i voćkama u kakvom ništa ne smije nedostajati. O značenju i upotrebi izraza hortus u sepulkralnom kontekstu govori i niz natpisa iz Salone. Hortus kao grobni areal poznat je i u grčkom svijetu iz kojega se proširio i u helenizirani Izrael pod grčkim terminom κῆποτάϕιον. U zapadnom dijelu Rimskog Carstva taj je termin latiniziran (cepotaphium), ali znatno je češći hortus. Isus dakle nije pokopan u skromnom ambijentu nego među židovskom elitom, kojoj je Josip iz Arimateje i pripadao. Od izvornog Isusova groba nije ostalo ništa zbog mijena tijekom stoljeća. Najveće promjene načinila je bazilika Sv. Groba koju podiže Helena, majka cara Konstantina.
Ključne riječi
Isus Krist; Josip iz Arimateje; Salona; grob; hortus
Hrčak ID:
277704
URI
Datum izdavanja:
18.5.2022.
Posjeta: 2.077 *