hrcak mascot   Srce   HID

Izvorni znanstveni članak

Propaganda, mediji, heroji, mitovi i ratnici

Reana Senjković

Puni tekst: hrvatski, pdf (245 KB) str. 33-79 preuzimanja: 5.154* citiraj
APA 6th Edition
Senjković, R. (2001). Propaganda, mediji, heroji, mitovi i ratnici. Polemos, IV (8), 33-79. Preuzeto s https://hrcak.srce.hr/2834
MLA 8th Edition
Senjković, Reana. "Propaganda, mediji, heroji, mitovi i ratnici." Polemos, vol. IV, br. 8, 2001, str. 33-79. https://hrcak.srce.hr/2834. Citirano 11.08.2020.
Chicago 17th Edition
Senjković, Reana. "Propaganda, mediji, heroji, mitovi i ratnici." Polemos IV, br. 8 (2001): 33-79. https://hrcak.srce.hr/2834
Harvard
Senjković, R. (2001). 'Propaganda, mediji, heroji, mitovi i ratnici', Polemos, IV(8), str. 33-79. Preuzeto s: https://hrcak.srce.hr/2834 (Datum pristupa: 11.08.2020.)
Vancouver
Senjković R. Propaganda, mediji, heroji, mitovi i ratnici. Polemos [Internet]. 2001 [pristupljeno 11.08.2020.];IV(8):33-79. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/2834
IEEE
R. Senjković, "Propaganda, mediji, heroji, mitovi i ratnici", Polemos, vol.IV, br. 8, str. 33-79, 2001. [Online]. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/2834. [Citirano: 11.08.2020.]

Sažetak
Povijest istraživanja medija masovnoga komuniciranja i, preciznije, propagandnih poruka koje oni posreduju, upravo je odlučujuće povezana s velikim ratovima 20. stoljeća, ne samo zbog snažnog poticaja koji su oni dali promišljanju i istraživanju teme utjecaja medija na oblikovanje javnoga mnijenja, nego i zbog toga što društvene krize, među kojima ratna situacija svakako zauzima sam vrh ljestvice intenziteta, ljude čini ovisnijima o informacijama ali i manje kritičnima prema njihovu sadržaju. No, koliko god te tvrdnje bile nedvojbene, prostor koji ostavljaju različitim pogledima, drugačijim uvidima pa i drugim znanstvenim disciplinama dopušta da se iznova propituju i nikada do kraja ne zaključe. Medijske su slike za vrijeme rata u Hrvatskoj 1991.-1995. umnogome naličile medijskim slikama drugih ratova 20. stoljeća, pa je i lik Hrvatskoga Ratnika koji se iz njih nadao da bi postao uzorom i poticajem, ali i da bi se upisao u sliku identiteta nacije, uvelike sličan drugim likovima uzornih ratnika. Ipak, ovome u prilog govore mnogi relevantni isječci iz strane znanstvene produkcije, niti takav taj lik nije nužno i isključivo bio rezultatom pritiska odozgo navođene, ratne cenzure.
Posebno se zanimljivim, međutim, čini usporediti lik Hrvatskoga Ratnika kakvoga su predložili hrvatski mediji s "hrvatskim vojnikom" kojega opisuje ratna autobiografska proza ili o kakvome svjedoče kazivanja jednako onih koji su u rat pošli dobrovoljno kao i onih koje je na ratišta doveo mobilizacijski poziv. Ovdje, terenski odslici medijskoga Ratnika nerijetko postaju predmetom izrugivanja ili pak razlogom za ogorčenost. U prvome se slučaju obraća nefunkcio-nalnosti "ikonografskih dodataka", pa i nerazumijevanju "zakonitosti bojišnice", dok se drugi referira na neistinitost slike i njezinu neprimjerenost stvarnosti neadekvatne opskrbljenosti i teških uvjeta ratovanja.

Ključne riječi
propaganda; rat; mediji; hrvatski vojnik; ratnik

Hrčak ID: 2834

URI
https://hrcak.srce.hr/2834

[engleski]

Posjeta: 7.022 *