Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

https://doi.org/10.31299/log.12.1.3

Kako poučiti romske učenike s intelektualnim teškoćama pravilnoj uporabi imenica u rečenici?

Sanja Očurščak Žuliček orcid id orcid.org/0000-0002-5800-5619 ; Centar za odgoj i obrazovanje Čakovec, Ivana pl. Zajca 26, 40 000 Čakovec
Maja Žikić Kralj ; Centar za odgoj i obrazovanje Čakovec, Ivana pl. Zajca 26, 40 000 Čakovec
Tatjana Žižek orcid id orcid.org/0009-0000-1393-4740 ; Centar za odgoj i obrazovanje Čakovec, Ivana pl. Zajca 26, 40 000 Čakovec


Puni tekst: hrvatski pdf 221 Kb

str. 21-28

preuzimanja: 581

citiraj


Sažetak

Kod učenika s intelektualnim teškoćama značajno je kašnjenje i usporeni jezično-govorni razvoj, što se
najbolje očituje kasnijom pojavom prve riječi. Intelektualne teškoće značajno ometaju jezični i govorni
razvoj. Učenici romske nacionalne manjine koji govore bajaškim jezikom čine 54,7 % učenika Centra za
odgoj i obrazovanja Čakovec. Većinom su dvojezični govornici koji se s hrvatskim standardnim jezikom
najčešće susreću tek polaskom u školu. S obzirom na morfološke osobitosti, bajaški se značajno razlikuje
od hrvatskog jezika (Radosavljević,2012 ). Cilj je našeg istraživanja utvrditi razlike u proizvodnji
imenica s obzirom na rod i padež kod učenika s lakim intelektualnim teškoćama, polaznika Centra
za odgoj i obrazovanje Čakovec, pripadnika hrvatske i romske nacionalnosti. Ispitane su razlike u
rješavanju zadataka deklinacije imenica muškog, ženskog i srednjeg roda. U istraživanju je sudjelovalo
53 učenika s lakim intelektualnim teškoćama, 24 učenika je hrvatske nacionalnosti, a 29 učenika romske
nacionalnosti. Kronološka dob ispitanika je od 8 do 16 godina. Rezultati istraživanja pokazuju statistički
značajne razlike u proizvodnji imenica muškog, ženskog i srednjeg roda u zavisnim padežima između
učenika hrvatske i romske nacionalnosti. Romski učenici činili su veći broj pogrešaka, što znači lošiju
ovladanost hrvatskim standardnim jezikom. S obzirom na kronološku dob, stariji učenici hrvatske
nacionalnosti uspješniji su od mlađih u proizvodnji imenica srednjeg roda te dativa, a učenici romske
nacionalnosti u zadacima proizvodnje muškog roda i genitiva. Iz rezultata proizišle su smjernice i načini
poučavanja imenske morfologije učenika s lakim intelektualnim teškoćama.

Ključne riječi

lake intelektualne teškoće, rod i padež imenica, bajaški jezik, hrvatski jezik

Hrčak ID:

283627

URI

https://hrcak.srce.hr/283627

Datum izdavanja:

10.7.2022.

Posjeta: 1.211 *