Izvorni znanstveni članak
https://doi.org/10.21464/mo.29.2.1
Sokratska autonomija i sofistička manipulacija u moralnom odgoju
Josip Guć
; Filozofski fakultet, Sveučilište u Splitu, Split, Hrvatska
Sažetak
U ovom radu pokušavam naznačiti određene elemente Sokratove filozofije kojima bi se odgojna praksa trebala voditi, kao i neke štetne implikacije sofističkog pristupa odgoju. Pri analizi Sokratove pozicije osobito se oslanjam na Vlastosove interpretacije, a posebice se osvrćem na Sokratovu tezu da se vrlina ne može poučavati. Pored ostaloga, ona upućuje na nedoktrinarni pristup moralno-odgojnoj praksi, kakav ne može proizaći iz suprotnih Protagorinih uvjerenja. Partikularno i utilitarno usmjeren odgoj kod sofista danas se osobito javlja u odgojnom (ili bolje: manipulatorskom) prijenosu nacionalnih, poslovnih i sličnih tobožnjih etika, nemoćnih po pitanju prepoznavanja i prevladavanja postojećih društveno-ekonomskih okvira, a za što Sokratova moralno-odgojna filozofija sadrži kritičku snagu koja prvenstveno proizlazi iz implicitnog naglaska na autonomiji.
Ključne riječi
Sokrat; sofisti; etika; filozofija odgoja; vrlina; autonomija
Hrčak ID:
296361
URI
Datum izdavanja:
28.2.2023.
Posjeta: 1.672 *