Skoči na glavni sadržaj

Pregledni rad

https://doi.org/10.21857/yrvgqtw6o9

Intelektualni kapital u agrarnom poduzetništvu – determinante i mjerenje

Jadranka Deže orcid id orcid.org/0000-0002-3434-5619 ; Fakultet agrobiotehničkih znanosti Sveučilišta Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku, Osijek, Hrvatska


Puni tekst: hrvatski pdf 560 Kb

str. 119-129

preuzimanja: 213

citiraj


Sažetak

Razvoj velikog broja malih gospodarskih subjekata u poljoprivredi, kao primarnoj gospodarskoj grani, povezan je s implementacijom poduzetništva. Agrarno poduzetništvo u praktičnom smislu doprinosi tehnološkom i tehničkom osuvremenjivanju, samozapošljavanju i zapošljavanju u ruralnim područjima, ekonomskom osnaživanju te općenito konkurentnosti. Temelji su ovih procesa znanja, sposobnosti i vještine poduzetnika koje koristi u organizaciji poslovanja za stvaranje novih vrijednosti. Ove navedene nematerijalne vrijednosti, povezane s ljudskim, strukturalnim i potrošačkim kapitalom, čine intelektualni kapital poslovanja. Stoga je cilj ovoga rada prepoznati osnovne determinante intelektualnog kapitala poljoprivrednih gospodarstava te metodu mjerenja. Svako poljoprivredno gospodarstvo sadrži vlastite i jedinstvene nematerijalne vrijednosti. Njihovo postojanje utječe na uspješnost proizvodnje i poslovanja te na taj način predstavlja original u velikom broju sličnih gospodarstava. Budući da se radi o proizvodnji hrane, osnovnih životnih namirnica, poljoprivredno tržište je iznimno brojno i aktivno. Agrarni poduzetnici su pod pritiskom, kako konkurencije istovrsnih proizvođača, tako i tržišne potražnje. U takvim uvjetima proces usvajanja novih znanja i inovacija te brzina njihovog prijenosa u poslovanje iznimno je važna. Nematerijalna vrijednost, odnosno kapital gospodarstva, snažno utječe na ostale resurse te nastaju nove vrijednosti i učinkovitiji poslovni rezultati. Točnije, novonastale vrijednosti rezultat su ljudske komponente, tj. ljudskog kapitala, što utječe na inovacije u poslovnim procesima, odnosno strukturni kapital, a sinergijski nastaju kvalitetnije usluge za potrošače, čime se povećava lojalnost kupaca, odnosno potrošački kapital. Koncept mjerenja intelektualnog kapitala, koji je prikazan u radu, prati determinante kroz različite uvjete koje ima svako poljoprivredno gospodarstvo. U postupak mjerenja uvrštene su pojedinačne determinante intelektualnog kapitala, što dopušta vrednovanje svakog pojedinačnog ili cjelokupnog poslovanja gospodarstva. Na ovaj način moguće je provesti usporednu analizu i rangiranje prema determinantama ili kao vrijednost intelektualnog kapitala cjelokupnog poslovanja poljoprivrednog gospodarstava.

Ključne riječi

intelektualni kapital; agrarno poduzetništvo; determinante; mjerenje; konkurentnost.

Hrčak ID:

306749

URI

https://hrcak.srce.hr/306749

Datum izdavanja:

18.7.2023.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 663 *