Izvorni znanstveni članak
https://doi.org/10.5673/sip.61.2.4
Zadovoljstvo odgojitelja i učitelja osnovne škole nastojanjima obrazovnog sustava u izjednačavanju obrazovnih mogućnosti
Dejana Bouillet
orcid.org/0000-0002-0486-3378
; Sveučilište u Zagrebu, Filozofski fakultet, Odsjek za pedagogiju, Hrvatska
Sanja Brajković
orcid.org/0009-0004-0437-7312
; Mreža centara obrazovnih politika, Zagreb, Hrvatska
Sažetak
Pravično i uključivo obrazovanje podrazumijeva spremnost okoline na prilagodbu
potrebama sve djece, međusobnu suradnju i komunikaciju koja doprinosi osjećaju pripadnosti
i zaokupljenosti obrazovanjem svakog djeteta. Budući da su uključivost i pravičnost apostrofirani
u hrvatskoj obrazovnoj i socijalnoj politici, očekuje se njihova implementacija u svim
segmentima i aspektima odgojno-obrazovnih ustanova. Cilj ovog istraživanja jest analizirati razinu
zadovoljstva odgojitelja i učitelja zakonski predviđenim oblicima podrške djeci te njihovu
procjenu doprinosa sastavnica obrazovne politike izjednačavanju obrazovnih mogućnosti sve
djece. Korišten je eksplanatorni sekvencijalni nacrt istraživanja. Kvantitativni podaci prikupljeni
su na reprezentativnom uzorku 3% odgojitelja i učitelja (N = 1288), a kvalitativni na prigodnom
uzorku odgojitelja i učitelja iz šest hrvatskih regija (N = 15). Ispitanici su ispunjavali
mrežni Upitnik o mogućnostima prevencije obrazovne nejednakosti djece rane, predškolske
i osnovnoškolske dobi te sudjelovali u strukturiranim intervjuima. Utvrđeno je da je većina
odgojitelja i učitelja nezadovoljna ili indiferentna u odnosu na zakonski definirane oblike podrške
djeci u nepovoljnom položaju i da tek mali broj odgojno-obrazovnih djelatnika prepoznaje
doprinos odgojno-obrazovnih politika izjednačavanju odgojno-obrazovnih mogućnosti
djece. Rezultati ukazuju na razlike između ranog i predškolskog te osnovnoškolskog odgoja i
obrazovanja (razredna i predmetna nastava) u mogućnostima osiguravanja pravičnog i uključivog
obrazovanja, što problematizira mogućnosti pružanja primjerene podrške učenju i razvoju
djece u nepovoljnom položaju. Pedagoški diskontinuitet na različitim razinama obrazovanja i
mehanički pogled kreatora obrazovnih politika na uvođenje promjena koji zanemaruje mogućnosti
njihova ostvarivanja u pojedinim odgojno-obrazovnim ustanovama važne su prepreke
ostvarivanju uključivog i pravičnog obrazovanja.
Ključne riječi
jednake obrazovne mogućnosti; odgojitelji; učitelji razredne nastave; učitelji predmetne nastave; djeca u nepovoljnom položaju; odgojno-obrazovni sustav
Hrčak ID:
308951
URI
Datum izdavanja:
18.10.2023.
Posjeta: 1.887 *