Skoči na glavni sadržaj

Stručni rad

Preko trnja do zvijezda: upravljački kapaciteti hrvatskih gradova za tranziciju prema održivoj mobilnosti

Mario Munta orcid id orcid.org/0000-0002-7613-4748 ; Fakultet političkih znanosti Sveučilišta u Zagrebu


Puni tekst: hrvatski pdf 320 Kb

str. 14-41

preuzimanja: 389

citiraj


Sažetak

Suvremeni gradovi suočeni su s brojnim izazovima u tranziciji prema održivim i pametnim gradovima. Područje mobilnosti jedno je od takvih područja koje pati od onečišćenja zraka, visokog zagađenja bukom, prometnih zastoja pa sve do gubitka bioraznolikosti i socijalne isključenosti ranjivih skupina. Koncept održivih urbanih gradova nastoji preokrenuti negativne trendove i usmjeriti razvoj lokalnih sredina prema alternativnim oblicima (javnog) gradskog prijevoza. Tranzicija u hrvatskim gradovima teče skromnim koracima, a gradske vlasti nailaze na brojne probleme prilikom razvijanja i provedbe planova održive urbane mobilnosti (SUMP-ovi). Kako bi održiva urbana mobilnost zaživjela, od iznimne je važnosti detektirati ključne upravljačke izazove i prepreke koje je potrebno prevladati. Ovaj rad donosi rezultate istraživanja strateških okvira i praksi održive urbane mobilnosti u šest različitih hrvatskih gradova s ciljem mapiranja stanja, dubinskog ispitivanja izazova i analize upravljačkih prepreka koje koče izradu i provedbu politika održive urbane mobilnosti. Rezultati ukazuju na općenitu malaksalost u planiranju i implementaciji politika održive urbane mobilnosti u Hrvatskoj. Zatim, pokazuje se da stanovnici hrvatskih gradova uočavaju slične izazove kao i stanovnici u drugim državama gdje se ističu problemi slabo razvijene mreže pješačenja i bicikliranja, neadekvatni sustav javnog prijevoza, preopterećenost gradskih središta automobilima, prometne gužve, upitna sigurnost u prometi i nedostatak inovativnih prometnih rješenja. Konačno, istraživanje otkriva da se gradske vlasti suočavaju s brojnim upravljačkim preprekama koje su ponajviše financijske, stručne i organizacijsko-administrativne prirode. Rad predlaže da se središnja država i lokalni akteri usmjere na jačanje nacionalnog okvira za održivu mobilnost, razvijanje financijskih kapaciteta gradova, podizanje kvalitete lokalne demokracije, uspostavljanje suradničkih odnosa sa širim krugom dionika i unaprjeđenje koordinacijskih sposobnosti lokalnih samouprava.

Ključne riječi

održiva urbana mobilnost; gradovi; promet; SUMP; upravljačke prepreke; upravljački kapacitet; Hrvatska

Hrčak ID:

309798

URI

https://hrcak.srce.hr/309798

Datum izdavanja:

15.10.2023.

Posjeta: 908 *