Izvorni znanstveni članak
SOCIOKULTURNI ASPEKTI POTROŠNJE, POTROŠAČKE KULTURE I DRUŠTVA
Snježana ČOLIĆ
; Institut društvenih znanosti Ivo Pilar
Sažetak
Autorica u radu analizira sociokulturne aspekte potrošnje,
potrošačke kulture i društva. S obzirom na to da se
vrijednosti iz područja potrošnje prelijevaju u druga područja
društvenoga djelovanja, može se zaključiti da je moderno
društvo in totum potrošačka kultura, a ne samo u svojim
specifično potrošačkim aktivnostima. Jedna od temeljnih teza
rada jest da je problem objašnjavanja potrošačke revolucije,
a time i nastanka suvremene potrošačke kulture i društva,
povezan s ključnim pitanjem u sociologiji – pitanjem sudbine
protestantske etike. Napuštanjem protestantske etike ostao je
samo hedonizam, koji je postao kulturno opravdanje
kapitalizma. Potrošačka kultura vezana je uz modernost u
cjelini i uz glavne vrijednosti, prakse i institucije koje
definiraju zapadnu modernost, kao što su izbor,
individualizam i prije svega tržišni odnosi. Tržište je glavna
odrednica potroščke kulture. S druge strane, potrošnja se
iskazuje kao povlašteno mjesto autonomije značenja,
subjektivnosti, privatnosti i slobode. Za kritičare potrošačke
kulture ona se može promatrati ne kao individualno
oslobođenje, nego kao anomija, ne kao društveni napredak,
nego kao patologija. Nadalje, analiziraju se neki suvremeni
pristupi potrošnji, potrošačkoj kulturi i društvu, pri čemu se
naglašava činjenica da su svijet robe i njezina načela
strukturiranja ključni za razumijevanje suvremenoga društva.
Ključne riječi
potrošnja; potrošačka kultura; potrošačko društvo; slobodno tržište; modernost; protestantska etika
Hrčak ID:
31006
URI
Datum izdavanja:
31.12.2008.
Posjeta: 8.580 *