Skoči na glavni sadržaj

Recenzija, prikaz

Isus kao uzor - influencer (župna kateheza)

Josipa Stipica


Puni tekst: hrvatski pdf 118 Kb

str. 139-144

preuzimanja: 118

citiraj

Preuzmi JATS datoteku


Sažetak

Ključne riječi

Hrčak ID:

311187

URI

https://hrcak.srce.hr/311187

Datum izdavanja:

25.11.2023.

Posjeta: 351 *



Isus kao uzor (influencer)

(kateheza za župni vjeronauk)

Ciljevi:

  • osvijestiti što sve utječe na formiranje osobnosti i stavova

  • uvidjeti važnost kritičkog razmišljanja

  • doživjeti Isusovu poruku kao primjenjivu u svakomu vremenu

  • nastojati uskladiti život s evanđeoskom porukom i shvatiti važnost navještaja kroz događaje svakodnevnoga života

  1. Molitveni uvod:

Isus u mojoj lađi

Mrtvi mi valovi izbacuju vesla. Sporo idem uza snagu svu. A On mirno spava (k’o da ne zna za me) Ništa za to. On je tu.

Imam vjeru čvrstu da prkosim vjetru I znam da je Isus meni sklon, Pa, kad teška vesla iz ruku mi padnu, Ja ću zaspat, a veslat će On.

(autor:Rajmund Kupareo)

  • 2. Motivacija:

Vjeroučitelj započinje razgovor s učenicima na temelju uvodne molitve.

  • Koliko često u životu osjetimo težinu o kojoj govori pjesnik?

  • Koji su to trenutci?

  • Osjećamo li ponekad da nam nedostaje motiva, oduševljenja za krenuti dalje?

  • Što nas uopće u životu oduševljava?

  • Što formira naše misli i djelovanje?

  • 3. Razrada:

  • a) Što kaže društvo?

Svakodnevno smo izloženi utjecajima medija, digitalnih sadržaja, društvenih mreža. Štoviše, jako smo im privrženi. Pratimo razne influencere.

  • Što uopće znači riječ influencer? Ostaviti prostor za njihove odgovore i po potrebi nadopuniti tumačenjem.

Stranicahttps://www.markething.hr/ donosi zanimljivo tumačenje:

„Influencer je osoba koja ima utjecaj na druge ljude i time može djelovati na njihova stajališta i viđenja raznih stvari. S marketinškog je stajališta važno reći da influenceri imaju moć utjecati na odluke drugih kupaca tj. na ljude koji ih prate. Isto tako možemo reći da je influencer individualac koji je praćen u određenoj niši kojom se bavi. Razina praćenosti određenog influencera ovisi o više faktora, a najvažniji su popularnost niše kojom se bavi i jezik kojim govori. Svako tržište ima svoje prednosti i mane. Influencer u Hrvatskoj ima manju konkurenciju i lakše će se probiti od influencera u svijetu, ali zato svjetski influencer, koji svoj sadržaj bazira na engleskom jeziku, može doprijeti do većeg broja ljudi. Moramo spomenuti kako će se za influencera koji govori engleski moći spojiti više brendova što znači da takav influencer ima potencijal za veću zaradu.

Influenceri imaju utjecaj na svoje pratitelje i zato im razni brendovi prilaze kako bi njihov proizvod ili usluga bili vidljivi što većem broju potencijalnih kupaca. Neki influenceri imaju ugovore s tvrtkama i glavni im je cilj prodati, dok neki drugi “paze” na svoje pratitelje i sponzoriraju samo proizvode kojima se koriste i u koje vjeruju. Na nama, pratiteljima, je da odlučimo tko je kakav.“

  • Na koji način influencer utječe na odluke ljudi koji ga prate?

  • Koje su, po vama, odlike dobrog influencera?

  • b) Što kaže Crkva?

Dokument Drugog vatikanskog sabora, dekret Inter mirifica – o sredstvima društvenog komuniciranja, u uvodnom dijelu navodi: „Između zapanjujućih izuma tehnike što ih je, pogotovo u današnje vrijeme, ljudski duh uz pomoć Božju razvio iz stvorenog svijeta, majka Crkva posebnom brigom uočava i prati one koji se u prvom redu odnose na područje ljudskog duha i koji su otvorili nove putove da se lako saopćuju najrazličitije vijesti, misli i upute.“

Iz navedenog vidimo da je Crkva, još tada, šezdesetih godina 20 stoljeća, uočila pozitivne strane korištenja medija i prepoznala ih kao sredstvo širenja poruke Evanđelja. Ubrzan tehnološki razvitak donio je i promjenu u zastupljenosti sredstava medijske komunikacije. Ono što je nekad bio tisak prešlo je u digitalnu formu pa se danas najčešće informiramo na raznim internetskim portalima i društvenim mrežama.

Imajući to u vidu, papa Benedikt XVI., promatrajući razvoj digitalnih medija, povodom Svjetskog dana sredstava društvene komunikacije 2013. zapaža kako su društvene mreže doprinijele: “…nastanku nove ‘agore’, javnog i otvorenog prostora u kojem osobe razmjenjuju ideje, informacije, mišljenja i gdje, usto, mogu zaživjeti novi odnosi i oblici zajedništva.

Kada se koriste na dobar i uravnotežen način, ti prostori pridonose jačanju oblika dijaloga i rasprave koji, pod uvjetom da se u njima poštuje i uvažava tuđu privatnost te postupa odgovorno i istinoljubivo, mogu učvrstiti sveze zajedništva među osobama i djelotvorno promicati sklad ljudske obitelji. Razmjena informacija može postati prava komunikacija, poveznice mogu prerasti u prijateljstvo, međusobne povezanosti olakšati zajedništvo. Ako su mreže (network) pozvane ostvariti tu veliku mogućnost, osobe koje u njima sudjeluju moraju nastojati biti autentične, jer na tim prostorima ne dijelimo s drugima samo ideje i informacije, nego u konačnici same sebe.”

Društvene mreže, u Crkvi prepoznate kao sredstvo evangelizacije i činilac ljudskog razvoja, mogu otvoriti vrata vjere.

  • Poznajete li neke katoličke influencere?

  • U narednih pet minuta pokušajte pronaći nekoliko katoličkih influ profila na društvenim mrežama pa ćemo pokušati vidjeti što im je zajedničko.

Ili:

  • Predstavljanje jednog katoličkog profil putem videoisječka (npr. Chance for walkhttps://www.youtube.com/watch?v=aOK0MliXZ7Y)

  • Koji je zajednički naziv svih ovih profila ili što je misao vodilja osnivačica Chance for walk ( ovisno o izboru zadatka)? (Ukoliko ne dobijem odgovor, vodim ih do spoznaje da je to vjera u Isusa Krista).

  • c) Što kaže Sveto pismo?

  • Na koji način Krist utječe na naše misli i djelovanje? Utječe li uopće?

Krist utječe na ljudsku misao već samim svojim rođenjem, sjetimo se Heroda i njegove naredbe po Kristovu rođenju. Možemo se prisjetiti i zgode iz Lukina evanđelja koja opisuje kako naučitelji u Hramu vrlo pažljivo slušaju što Isus govori. Na početku svog djelovanja, okuplja učenike koji zadivljeni snagom njegove riječi ostavljaju svoj posao i sigurnost i kreću za Isusom. Prisjetimo se upečatljivog susreta Isusa i Samarijanke, nad kojim ćemo kratko zastati o njemu porazgovarati.

Isus i Samarijanka

Dođe Isus u samarijski grad koji se zove Sihar, blizu imanja što ga Jakov dade svojemu sinu Josipu. Ondje bijaše zdenac Jakovljev. Isus je umoran od puta sjedio na zdencu. Bila je otprilike šesta ura. Dođe neka žena Samarijanka zahvatiti vode. Kaže joj Isus: „Daj mi piti!“ Njegovi učenici bijahu otišli u grad kupiti hrane. Kaže mu na to Samarijanka: „Kako ti, Židov, išteš piti od mene, Samarijanke?“ Jer Židovi se ne druže sa Samarijancima. Isus joj odgovori: „Kad bi znala dar Božji i tko je onaj koji ti veli: 'Daj mi piti', ti bi u njega zaiskala i on bi ti dao vode žive.“ Odvrati mu žena: „Gospodine, tȁ nemaš ni čime bi zahvatio, a zdenac je dubok. Otkuda ti dakle voda živa? Zar si ti možda veći od oca našeg Jakova koji nam dade ovaj zdenac i sam je iz njega pio, a i sinovi njegovi i stada njegova?“

Odgovori joj Isus: „Tko god pije ove vode, opet će ožednjeti. A tko bude pio vode koju ću mu ja dati, ne, neće ožednjeti nikada: voda koju ću mu ja dati postat će u njemu izvorom vode koja struji u život vječni.“

Kaže mu žena: „Gospodine, daj mi te vode da ne žeđam i da ne moram dolaziti ovamo zahvaćati.“ Nato joj on reče: „Idi i zovi svoga muža pa se vrati ovamo.“ Odgovori mu žena: „Nemam muža.“ Kaže joj Isus: „Dobro si rekla: 'Nemam muža!' Pet si doista muževa imala, a ni ovaj koga sada imaš nije ti muž. To si po istini rekla.“ Kaže mu žena: „Gospodine, vidim da si prorok. Naši su se očevi klanjali na ovome brdu, a vi kažete da je u Jeruzalemu mjesto gdje se treba klanjati.“ A Isus joj reče: „Vjeruj mi, ženo, dolazi čas kad se nećete klanjati Ocu ni na ovoj gori ni u Jeruzalemu. Vi se klanjate onome što ne poznate, a mi se klanjamo onome što poznamo jer spasenje dolazi od Židova. Ali dolazi čas - sada je! - kad će se istinski klanjatelji klanjati Ocu u duhu i istini jer takve upravo klanjatelje traži Otac. Bog je duh i koji se njemu klanjaju, u duhu i istini treba da se klanjaju.“ Kaže mu žena: „Znam da ima doći Mesija zvani Krist – Pomazanik. Kad on dođe, objavit će nam sve.“ Kaže joj Isus: „Ja sam, ja koji s tobom govorim!“

Uto dođu njegovi učenici pa se začude što razgovara sa ženom. Nitko ga ipak ne zapita: „Što tražiš?“ ili: „Što razgovaraš s njom?“ Žena ostavi svoj krčag pa ode u grad i reče ljudima: „Dođite da vidite čovjeka koji mi je kazao sve što sam počinila. Da to nije Krist?“ Oni iziđu iz grada te se upute k njemu. (Iv 4, 5-28)

  • Je li ovo vaš prvi susret s tekstom? Kakav je dojam na vas ostavio?

  • U tekstu postoji, na prvi pogled, puno usputnih detalja – zdenac, šesta ura, krčag? Što mislite što simboliziraju ti detalji? Što Isus pruža Samarijanki?

  • Bi li mogli, nakon razmišljanja o ovom tekstu Isusa nazvati influencerom i zašto?

  • Jeste li se možda sami osjetili pozvanima na promjenu?

Da bismo Boga doživjeli potrebna je promjena perspektive. To je ono što je Isus pružio Samarijanki. Kad je ona ušla u razgovor o onome što ona jest otvorila se Isusovom utjecaju. Doživljava ga kao izvor života. Najednom, od žene opterećene problemima, postaje žena koja s radošću pripovijeda o svom doživljaju i prenosi ga drugima.

Naša vjera ne mora biti povod napuštanja društvenih mreža, ali poput Samarijanke – promijenimmo perspektivu. U krštenju smo primili od Gospodina poslanje kojem se treba posvetiti pa kao što je Samarijanka pronijela glas o Isusu među svojim narodom, pronesimo ga i mi društvenim mrežama. Pratimo ono što nas motivira za radost, dobro, ono što nas izgrađuje, čini nas boljima, a ne ono što nam stvara kompleks manje vrijednosti, nameće tempo života koji od nas zahtjeva možda i neprimjereno da bi bili priznati, doživljeni i skupili poneki lajk. Dozvolimo Isus da snagom svoje Riječi ostavi utisak na naš život i onda svjedočimo tu ljubav, svjedočimo tu našu kršćansku perspektivu koja omogućuje da promatramo svijet očima punim divljenja.

  • 4. Poticaji:

Izdvojite nekoliko biblijskih ulomaka koji su vam posebno upečatljivi i osmislite način na koji bi tu poruku uspješno provukli kroz društvene mreže (npr.osnivanje tematskog instagram profila, događaj Kava s Isusom, osmišljavanje projekta, akcije i sl.).

  • 5. Zaključna molitva:

Stvoritelju stvarnoga svijeta,

pred tebe stavljam što sam našao na internetu:

mnoštvo riječi – istinitih i lažnih,

mnogo ljudi – bliskih i dalekih,

mnoštvo zgoda – važnih i nevažnih,

mnoštvo slika – ljudske veličine i bijede.

Gdje se u mrežu zapletem, razriješi me.

Gdje mi slike rane srce, ozdravi me.

Gdje sam zaveden, povedi me u istinu.

Podari mi

da razlikujem prividni od stvarnoga svijeta,

da pametno biram, o čemu god da se radi,

da imam snage suprotstaviti se tvorcima mišljenja,

da znam pravu mjeru, koju mi ti pružaš,

i da svoju svakodnevicu srčano živim s tobom.

Amen.

(autor: Georg Lengerke)

Josipa Stipica


This display is generated from NISO JATS XML with jats-html.xsl. The XSLT engine is libxslt.