Bogoslovska smotra, Vol. 70 No. 2, 2000.
Izvorni znanstveni članak
Bitne vrednote u odgoju mladih naraštaja s posebnim osvrtom na školski vjeronauk
Alozije Hoblaj
; Katolički bogoslovni fakultet Sveučilišta u Zagrebu, Zagreb, Hrvatska
Gordan Črpić
; Katolički bogoslovni fakultet Sveučilišta u Zagrebu, Zagreb, Hrvatska
Sažetak
Ovo stoljeće obilježeno je aktualnošću vrednota naročito na odgojno-obrazovnom području. Zato se ovaj članak temelji na empirijskom istraživanju o mišljenju populacije u Hrvatskoj s obzirom na pitanje »što bi djeca trebala učiti kod kuće«. Po rezultatima se utvrdila sličnost između istraživanja u Hrvatskoj i ostalih europskih istraživanja. No, postoji i jedna razlika vrijedna pozornosti: u Hrvatskoj je dobivena pozitivna korelacija (iako sa stanovitom negativnom tendencijom, naročito kod mladih) između tradicionalnih vrednota i vrednota koje su usmjerene na razvoj individualnosti; vrednotu vjere građani su smjestili na predzadnje mjesto. Također je utvrđeno da se katolici ne razlikuju od ostalih građana u svojem stavu prema spomenutim vrednotama, osim što u maloj razlici daju veću prednost vjeri, ali uz tendenciju opadanja te razlike kod mladih studenata i srednjoškolaca. Tu poruku valja prihvatiti prije svega kao izazov da se teološkom refleksijom upozori kako se vjeru ne može svesti samo na ljudske vrednote, jer ona po svojem izvoru nije ljudska kreacija. To ujedno znači i poziv da se po načelu cjelovitog razvoja mladih naraštaja uspostavlja takva ravnoteža među vrednotama po kojoj se nadilazi problem rangiranja vrednota. Za velik postotak građana u Hrvatskoj školski vjeronauk je poželjan školski predmet, iako je kod studenata i nešto manje kod srednjoškolaca prisutna tendencija sekularnog odnošenja prema školskom vjeronauku, tj. da on nije poželjan predmet u školi. U toj tendenciji treba prepoznati ono nastojanje koje je u Hrvatskoj već na djelu: odlučnost da se školski vjeronauk iz koncepcije župne kateheze profilira u predmet koji će, među ostalim, prije svega promicati odgoj za vrednote. Ta zamisao ima dobrih izgleda za uspjeh, jer ovo je istraživanje također utvrdilo da glavnim čimbenicima odgoja za vrednote mladih naraštaja, obitelji, Crkvi i školi, građani u Hrvatskoj daju vrlo veliko povjerenje.
Ključne riječi
vrednote; obitelj; Crkva; škola; odgoj; obrazovanje; vjeronauk
Hrčak ID:
31167
URI
Datum izdavanja:
15.11.2000.
Posjeta: 2.638 *