Pregledni rad
https://doi.org/10.29162/ANAFORA.v10i2.3
Gnostički autor Harolda Blooma
Krešimir Šimić
orcid.org/0000-0002-0114-372X
; Filozofski fakultet u Osijeku, Hrvatska
Robert Stubičar
orcid.org/0009-0008-5814-4978
; Ulica Hrvatske Republike 19g, Osijek, Hrvatska
Sažetak
Članak isprva kontekstualizira pojavu tzv. authorship studies koje su nastale kao svojevrsna reakcija na poststrukturalističko (R. Barthes i M. Foucault) redefiniranje autorstva. U taj se kontekst zatim pozicionira Harold Bloom. On je, naime, iz uvjerenja da su poststrukturalističke antihumanističke tendencije pokrenule degenerativne procese, pa u konačnici i rastakanje književnosti u prvi plan svoje književne teorije postavio kanon i autora. Dok se o prvome znatno pisalo, drugo – pitanje autorstva – u studijama o Bloomu uglavnom je zanemareno. Stoga se u članku pozornost pridaje ponajprije Bloomovu tumačenju autora. Nastoji se pokazati da njegovo shvaćanje autorstva (kao, uostalom, i kanona) proizlazi iz gnostičke tradicije (Valentin i Lurija). Autor je za Blooma, zaključuje se, ponajprije genij – onaj koji stvara potaknut „iskrom“, pneumom, božanstvom u dnu vlastita uma, što je zapravo također stanoviti antihumanizam.
Ključne riječi
Harold Bloom, autor, genije, gnosticizam, kanon
Hrčak ID:
311879
URI
Datum izdavanja:
22.12.2023.
Posjeta: 933 *