Izvorni znanstveni članak
NAROD, GOVOR, AKADEMIJA: INTERDISKURZIVNOST I KOLEKTIVNI IDENTITET U JEDNOJ SJEVERNODALMATINSKOJ ETNOGRAFIJI, 1899.-1900.
Sažetak
U kontekstu rane hrvatske etnografske i etnološke prakse članak
ispituje specifične diskurzivne realizacije pučkih identiteta u monografiji V. Ardalića o Bukovici s kraja 19. stoljeća. Razmatrajući tekst kao lokus dijaloškog-interaktivnog posredovanja i produkcije autentičnih kolektivnih identiteta između pučkog (lokalnog, dijalektalnog) i akademskog (centraliziranog, institucijskog, standardnog) diskursa, autor cilja i na revalorizaciju teksta kao povijesnoga i filološkoga izvora za proučavanje nastanka etnokulturnih identiteta u toj regiji. Prihvaćajući pragmatičku i diskurzivno-analitičku perspektivu, članak nastoji razjasniti i očite i skrivene ideologije, kategorije i izvedbe identiteta u
etnografskome tekstu kao interdiskurzivnoj konstrukciji, te pritom
posebnu pozornost posvećuje dijaloškim aspektima procesa tekstualizacije i kontekstualizacije. Analiza razotkriva različite razine/stupnjeve i strategije/procese diskurzivnog oblikovanja identiteta što se iščitavaju iz teksta, a koji se indeksiraju npr. stereotipnim predikacijama i atribucijama. Članak zaključuje – i potvrđuje – da je sustavna i metodična pozornost za dijalogizam i polifoniju neophodan uvjet za pouzdano povijesno-pragmatičko proučavanje etnografske stvarnosti, uključujući identitete.
Ključne riječi
identitet; izvedba/performance; dijalogizam; etnografski diskurs; rana hrvatska etnografija i etnologija
Hrčak ID:
31212
URI
Datum izdavanja:
23.12.2008.
Posjeta: 2.426 *