Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

https://doi.org/10.5559/di.32.4.05

Friends-and-neighbours efekt na parlamentarnim izborima 2020. u Hrvatskoj

Mislav Stjepan Čagalj orcid id orcid.org/0009-0005-6221-4623 ; Odjel za geografiju, Sveučilište u Zadru, Zadar, Hrvatska *
Branimir Vukosav orcid id orcid.org/0000-0002-9096-1467 ; Odjel za geografiju, Sveučilište u Zadru, Zadar, Hrvatska
Denis Radoš orcid id orcid.org/0000-0002-5706-6663 ; Odjel za geografiju, Sveučilište u Zadru, Zadar, Hrvatska

* Dopisni autor.


Puni tekst: hrvatski pdf 8.941 Kb

str. 657-671

preuzimanja: 295

citiraj


Sažetak

Kandidiranje istaknutih lokalnih političkih čelnika na
parlamentarnim izborima uobičajena je strategija kojom
stranke i neovisne liste nastoje ostvariti što bolji izborni
rezultat. Mnoga istraživanja upućuju na fenomen snažnije
biračke podrške kandidatima u blizini mjesta prebivališta, kao
i na susjednim područjima. Spomenuti fenomen u geografiji
izbora poznat je kao friends-and-neighbours (F&N) efekt.
Regresijska analiza korištena je kako bi se objasnila prostorna
distribucija ishoda parlamentarnih izbora u Republici
Hrvatskoj 2020. godine. Rezultati regresijskih modela, između
ostalog, pokazali su da se biračke preferencije ne odražavaju
isključivo kroz prizmu preferencijalnih glasova nego i kroz
povećanu izbornu podršku strankama i nezavisnim listama
koje su kandidirale lokalne čelnike. Takozvani F&N efekt u
pravilu je izraženiji u manjim jedinicama lokalne samouprave.

Ključne riječi

geografija izbora; friends-and-neighbours efekt; regresijska analiza; Hrvatska; parlamentarni izbori

Hrčak ID:

312365

URI

https://hrcak.srce.hr/312365

Datum izdavanja:

22.12.2023.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 847 *