Izvorni znanstveni članak
https://doi.org/10.5673/sip.61.3.3
Informiranost, prepreke i iskustvo sudjelovanja u obrazovanju odraslih u Hrvatskoj: sociodemografske nejednakosti
Teo Matković
; Institut za društvena istraživanja u Zagrebu, Hrvatska
Sažetak
Rad doprinosi razumijevanju nejednakosti u obrazovanju odraslih u Hrvatskoj
primjenom konceptualnog okvira lanca odgovora. Korištenjem podataka europske Ankete o
obrazovanju odraslih iz 2016. godine u radu se istražuju nejednakosti u svim fazama procesa
(dispoziciji, traženju i pristupu informacijama, percipiranim preprekama te iskustvu) s obzirom
na socio-demografske čimbenike utvrđeno povezane s razlikama u pristupu (dob, spol,
roditeljski status, mjesto stanovanja, obrazovanje, dohodak i radni status).
Socio-demografske odrednice pokazale su se povezanima s nejednakostima u pristupu cjeloživotnom
učenju kroz sve karike lanca odgovora, ali se snaga i obrasci te povezanosti razlikuju.
Nejednakosti u dobivanju informacija o usavršavanju i njihovu aktivnom traženju
bitno su veće od nejednakosti u deklariranoj potrebi za usavršavanjem, posebno kad je u pitanju
razina obrazovanja i status u zaposlenosti, pri čemu se nejednakosti u informiranosti ne
mogu razumjeti kroz nejednakosti u traženju. Nejednakostima doprinosi doseg informacija
koji postižu poslodavci i obrazovne institucije, kao i ograničeno protudjelovanje informacija
HZZ-a. Raščlanjivanje prepreka daje očekivane rezultate: troškovi su ponajviše izazov onima
nižih primanja i starijima, udaljenost osobama iz rjeđe naseljenih područja, obiteljske obveze
ženama, posebno onima s djecom, a zdravlje i dob starijima. Preklapanje rasporeda s poslovnim
obvezama priječi zaposlene i one koji su već pohađali obrazovanije. Niža razina obrazovanja
izdvaja se kao rizična kod obiteljskih obveza i dispozicijskih prepreka. Pohađana usavršavanja
u pravilu se percipiraju korisnima, uz izostanak značajnije segmentacije u kvaliteti iskustava i
nešto povoljnije ishode za sudionike na sredini obrazovne ljestvice.
Nalaze valja promatrati u konteksti strukture prilika hrvatskog režima obrazovanja odraslih
koje omeđuju djelovanja pojedinaca. Rezultati ukazuju na poželjne smjerove unaprjeđenja u
vidu pojačanog ciljanog informiranja o prilikama, ali i bitnih investicija u konkretnije mogućnosti
obrazovanja i prevladavanja prepreka.
Ključne riječi
obrazovanje odraslih; obrazovne nejednakosti; informiranje o obrazovanju; prepreke sudjelovanju; iskustvo obrazovanja
Hrčak ID:
314504
URI
Datum izdavanja:
21.2.2024.
Posjeta: 1.444 *