Nursing journal, Vol. 29 No. 1, 2024.
Stručni rad
https://doi.org/10.11608/sgnj.29.1.8
Korištenje videoigara kao distraktora kod djece i adolescenata
Valentina Novak
orcid.org/0009-0005-6116-6201
; Sveučilište Sjever, Ulica 104. brigade 3, 42 000 Varaždin
*
Josip Šimić
; Fakultet zdravstvenih studija, Sveučilište u Mostaru, Zrinskog Frankopana 34, 88 000 Mostar, Bosna i Hercegovina
* Dopisni autor.
Sažetak
Najčešće su maligne bolesti u dječjoj dobi leukemije, limfomi i tumori središnjeg živčanog sustava. Incidencija malignih bolesti kod djece i adolescenata iznosi 1 % i ima tendenciju rasta. Maligne se bolesti mogu manifestirati putem širokog spektra simptoma. Često se javljaju bol, depresija, anksioznost, kronični umor, ali i brojne nuspojave liječenja poput mučnina, povraćanja, alopecije, malaksalosti i/ili nesanice. Bol se može javiti zbog same patofiziologije malignih bolesti i zbog brojnih bolnih dijagnostičkih i terapijskih procedura, a povećava je neizvjesnost prognoze bolesti i strah od smrti. Sve zajedno narušava kvalitetu života djece, adolescenata i njihovih obitelji, te možemo govoriti o totalnoj boli.
Depresija i anksioznost mogu, osim narušavanja kvalitete života, negativno utjecati na rezultate liječenja. Rezultati istraživanja pokazuju da je razina depresije i anksioznosti povećana na početku bolesti i smanjuje se do prve godine liječenja, no ne vraća se do razine prije oboljenja. Ukoliko nedostaje socijalna podrška, utoliko se može razviti i posttraumatski sindrom.
Prevalencija kroničnog umora kod djece i adolescenata kreće se od 30 % pa do više od 90 % oboljelih. Osim same bolesti i terapijskih postupaka, čest uzrok kroničnog umora jest stres zbog izostanaka s nastave, gubitka prijatelja, pojave komplikacija, neizvjesnosti oko ishoda intervencija i liječenja, proceduralne boli i socijalne izolacije. U zbrinjavanju svih ovih simptoma pozitivne rezultate pokazuje upotreba distraktora. Širokom upotrebom računalnih tehnologija kao distraktor, ali i kao alat za edukaciju djece i adolescenata u pripremi za zahvate i intervencije, počinju se koristiti videoigre. Najčešće se koriste videoigre virtualne stvarnosti koje su interaktivna i multisenzorna aktivnost koja zahtijeva uronjenost u zabavne sadržaje te na taj način smanjuje okupiranost simptomima bolesti.
Osim u dječjoj onkologiji, upotreba videoigara pokazala je dobre rezultate u liječenju i rehabilitaciji bolesnika oboljelih od neuroloških, mišićno-koštanih, psihijatrijskih, ali i brojnih drugih skupina bolesti.
Ključne riječi
videoigre; bol; depresija; anksioznost; umor
Hrčak ID:
316036
URI
Datum izdavanja:
15.4.2024.
Posjeta: 780 *