Izvorni znanstveni članak
Mediteranski trg – prvo komunalno hvarsko i dubrovačko kazalište
Sažetak
U radu se analizira mediteranizam scenskoga prostora te se u suodnos postavlja komedija Hvarkinja Martina Benetovića i anonimne dubrovačke smješnice nastale u 17. stoljeću. Osim žanrovske povezanosti, navedene komedije povezuje i njihov scenski prostor koji je i predmet ovog istraživanja. Hvar i Dubrovnik svoje kazališne prostore grade na Arsenalu, još jednom slikovitom i simboličnom elementu mediteranskoga habitusa, ali ovaj tip komediografije nastaje i prije preseljenja u zatvorene prostore. I dok se u novije vrijeme pojavljuju glasovi koji pod sumnju stavljaju tezu o 1612. godini kao godini početka djelovanja Hvarskoga kazališta, postavlja se pitanje može li se atribucija komunalnoga i mediteranskoga pripisati ne samo zatvorenoj zgradi, već i otvorenom prostoru, konkretno prostoru centralnoga trga. Upravo kroz »sjećanje prostora« analizira se organska povezanost Hvara i Dubrovnika s ostatkom Mediterana, arhitektonska funkcija prostora trga, kao i njegova društvena uloga. Navedenim pristupom fokus je stavljen na međuzavisnost formiranja očekivanja recepcije i prostornoga oblikovanja izvedbe odnosno, konkretno, kako mentalitet određene, u ovom slučaju hvarske i dubrovačke publike, utječe na oblikovanje prostora izvedbe.
Ključne riječi
Hvarkinja; smješnice; mediteranizam prostora; mediteranski trg
Hrčak ID:
316960
URI
Datum izdavanja:
8.5.2024.
Posjeta: 297 *