Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

https://doi.org/10.24141/1/10/1/4

Povezanost emocionalne kompetencije i strategija suočavanja sa stresom kod sportaša

Marinka Šimunović Gašpar ; Hrvatski zavod za javno zdravstvo
Janko Babić ; Zdravstveno veleučilište, Zagreb *

* Autor za dopisivanje.


Puni tekst: hrvatski pdf 141 Kb

str. 41-47

preuzimanja: 17

citiraj

Puni tekst: engleski pdf 141 Kb

str. 41-47

preuzimanja: 10

citiraj


Sažetak

Cilj rada bio je utvrditi postoji li povezanost strategija suočavanja sa stresom i razine emocionalne kompetencije kod profesionalnih i kod amaterskih sportaša.

Istraživanje je provedeno na 135 sportaša profesionalaca i amatera, dobi od 18 do 22 godine. Primijenjeni su mjerni instrumenti UEK-45 (Upitnik emocionalne kompetencije), koji sadržava podljestvice Uočavanje i razumijevanje emocija, Imenovanje i izražavanje emocija te Upravljanje emocijama, te CISS (Upitnik strategija suočavanja sa stresom), koji sadržava podljestvice Suočavanje usmjereno na emocije, Suočavanje usmjereno na problem i Izbjegavanje.

Dobivena je prosječna razina emocionalne kompetencije na cijelom uzorku, pri čemu su ispitanici najviši rezultat iskazali na dimenziji Imenovanje i izražavanje emocija. Kad je riječ o strategijama suočavanja sa stresom, ispitanici su iskazali najviši rezultat na dimenziji Suočavanje usmjereno na problem. Ukupan rezultat emocionalne kompetencije statistički je značajno pozitivno povezan s primjenom strategija usmjerenih na problem, dok nema povezanosti između ukupne razine emocionalne kompetencije i ostalih strategija (usmjerenost na emocije i izbjegavanje). Također, svaki pojedini oblik emocionalne kompetencije također je statistički značajno povezan samo sa strategijama usmjerenima na problem, ali ne i s ostalim strategijama.

Sportaši koji su emocionalno kompetentniji češće primjenjuju strategije suočavanja sa stresom usmjerene na problem, ali ne i na emocije. Iako bi taj odnos trebalo dodatno istražiti, može se pretpostaviti da osobe su koje u stresnim situacijama, u ovom slučaju u sportskom okruženju, bolje i efikasnije razumiju i kontroliraju vlastite emocije spremnije izravno se suočiti s problemom jer ih vlastito emocionalno stanje toliko ne opterećuje.

Ključne riječi

emocionalna kompetencija, stres, suočavanje sa stresom

Hrčak ID:

318237

URI

https://hrcak.srce.hr/318237

Datum izdavanja:

21.6.2024.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 63 *