Skoči na glavni sadržaj

Sažetak sa skupa

Usvajanje vokabulara

Kornelija Pavlić


Puni tekst: hrvatski pdf 102 Kb

str. 115-117

preuzimanja: 33

citiraj

Preuzmi JATS datoteku


Sažetak

Međužupanijski stručni skup za učitelje i nastavnike latinskog i grčkog jezika
Rijeka, 5. travnja 2024.

Ključne riječi

Hrčak ID:

320144

URI

https://hrcak.srce.hr/320144

Datum izdavanja:

30.6.2024.

Posjeta: 121 *




Usvajanje vokabulara

Međužupanijski stručni skup za učitelje i nastavnike latinskog i grčkog jezika

Rijeka, 5. travnja 2024.

Prvi ovogodišnji Međužupanijski stručni skup za učitelje i nastavnike klasičnih jezika u organizaciji Agencije za odgoj i obrazovanje pod nazivom Usvajanje vokabulara održan je 5. travnja 2024. godine u Prvoj sušačkoj hrvatskoj gimnaziji u Rijeci. Skupu je nazočilo 22 učitelja i nastavnika klasičnih jezika iz svih dijelova Hrvatske.

U prijepodnevnim satima sudionici su uz stručno vodstvo posjetili stalni postav fundusa Pomorskog i povijesnog muzeja u Rijeci uz zanimljivo stručno vodstvo numizmatičara Ive Mileusnića. Nakon razgledavanja program skupa nastavio se u gimnazijskim prostorijama. Skup je započeo predavanjem o radu s darovitim učenicima nastavnice psihologije u Prvoj sušačkoj hrvatskoj gimnaziji u Rijeci i članice Centra za poticanje darovitosti Helene Ferenčević, dipl. psih. U predavanju Rad s darovitim učenicima predstavljene su karakteristike darovitog učenika s osobitim naglaskom na ponašanja koja najčešće ukazuju na darovitog učenika ali sa sniženim postignućima (negativni stav prema učenju i školi, nedostatak ustrajnosti i dosljednosti, entuzijazam, samoisključivanje, perfekcionizam...). Predstavljen je i model obogaćivanja nastave postupkom kompaktiranja kurikuluma na način da se u suradnji s učenikom gradivo propisano redovnim programom usmjeruje na izazovniju razinu s ciljem razvijanja vještine samostalnog učenja, osjećaja kreativnog postignuća te u konačnici samopouzdanja. U završnom dijelu predavanja predavačica je podijelila primjere dobre prakse rada s darovitim učenicima kao školski psiholog i praktičar terapije igrom.

Nastavnica latinskog i grčkog jezika u Salezijanskoj klasičnoj gimnaziji u Rijeci Ružica Jauk, prof. izvrsni savjetnik, održala je radionicu pod nazivom In florifero vocabulorum horto. Cilj radionice bio je osposobiti nastavnike za korištenje različitih tehnika usvajanja vokabulara te prikazati načine oblikovanja zadataka koji potiču nesvjesno pamćenje vokabulara na primjerima iz prakse, a zasnivaju se na igrifikaciji. U prvom dijelu predstavljen je rad učenika Škole koji su nakon prikupljanja dvadeset biljaka u školskom vrtu obrađivali informacije s osobitim naglaskom na višejezičnom predstavljanju naziva biljaka. Predavačica je predstavila nekoliko tehnika koje su učenicima olakšale memoriranje značenja i korijena riječi: verbalne mnemotehnike (skraćivanje, elaborirano kodiranje, rečenice), vizualne mnemotehnike (metoda mjesta, metoda prostornog uređenja stranice, predočavanje, memoriranje i eliminiranje) i mješovite mnemotehnike (povezivanje, metoda ključnih riječi), korištenje zabavnih individualnih društvenih igara (izrada memorijskih kartica i igre pamćenja te digitalnih alata). Sudionici skupa podijeljeni u skupine imali su priliku na konkretnim primjerima sami iskušati različite metode, primijeniti one koje im najviše odgovaraju te argumentirati svoje odabire. Evaluacija naučenog vokabulara odvijala se igrom u digitalnom alatu Match the memory.

Iduće predavanje Primjeri podučavanja vokabulara u nastavi latinskog jezika održala je županijska voditeljica i nastavnica latinskog i grčkog jezika u Prvoj sušačkoj hrvatskoj gimnaziji u Rijeci Barbara Turin, prof. izvrsni savjetnik. U interaktivnom predavanju predstavila je brojne vrste aktivnosti podučavanja latinskih riječi igrifikacijom u određenom vremenu tijekom nastavnog sata poput binga, društvene igre s kockom i figuricama u grupi od dva do četiri učenika, igra u paru uz korištenje memorijskih kartica ( flashcards) te raznih digitalnih vježbi spajanja npr. prefiksa i riječi, termina i definicije i slično. Vježbe sortiranja znatno olakšavaju usvajanje riječi latinskog korijena i osvješćuju njihovu praktičnu upotrebu u hrvatskom i engleskom, ali i drugim stranim jezicima. Prikazan je i način usvajanja nastavnog sadržaja vezanog uz jednu temu tijekom nastavnog sata, a koji nastavnik izvodi u tri koraka: 1. upoznavanje – odabrati termine i uvrstiti u jedan od online alata za izradu osmosmjerke (učenici aktivnost izvode samostalno ili u paru, online ili u papirnatom obliku); 2. prepoznavanje – iste termine uvrstiti u Quizlet/ Kahoot/ Quizzis (aktivnost se izvodi u grupama i online); 3. primjena – uvrstiti iste termine u neki od digitalnih alata za izradu križaljki (aktivnost se izvodi u paru online ili u papirnatom obliku ovisno o veličini križaljke). Predavačica je sve svoje gotove radne materijale u obliku poveznica dala sudionicima na korištenje u vlastitoj nastavi.

Posljednje predavanje kratkog naslova Et ... actio! održala je dr. sc. Milena Joksimović, sada na radnom mjestu arhivske savjetnice u Arhivu Srba u Zagrebu, prezentiravši svoje bogato iskustvo u radu s učenicima kao nastavnica latinskog jezika u Gimnaziji i strukovnoj školi Jurja Dobrile u Pazinu i Glazbenoj školi Ivana Matetića-Ronjgova u Puli. U izlaganju je predstavila projektni zadatak snimanja filma na temu rimskog vjenčanja, rad cijelog prvog razreda gimnazijskog programa SŠ Vladimira Gortana iz Buja s naglaskom na latinske termine koje su učenici usvojili radeći na filmu. Predstavljena je četvrta godina provođenja projekta Šareni trijem. Projekt je započet kao školski, a priključivanjem drugih škola u Hrvatskoj prerastao je u državni. Rezultati projekta predstavljani su javnosti svake godine izložbom u Arheološkom muzeju Istre u Puli s 5000 posjetitelja godišnje te objavama na Youtube i Tiktok kanalima sa 16000 pregleda. U okviru ovogodišnjeg projekta pod naslovom Odi et amo učenici su snimili film o rimskom vjenčanju istražujući i usvajajući pripadajući vokabular i pravnu terminologiju (npr. pronuba, confarreatio i sl.) koju su aktivno primijenili u filmu. Tijekom trajanja izložbe posjetitelji su sudjelovali u radionicama u kojima su rješavali križaljke i osmosmjerke na temu braka i obitelji, a izradili su ih učenici sa svojom mentoricom koristeći se digitalnim alatima. Predavačica je sudionicima dala i konkretne korisne upute na koji će način predvidjeti i unaprijed spriječiti moguće poteškoće i izazove u pripremi, realizaciji i postprodukciji projekta.

Stručnom skupu nazočilo je 22 sudionika, a evaluaciju je ispunilo 19 sudionika pozitivno ocijenivši zanimljivost izlaganja, praktičnu iskoristivost i primjenu dobivenih informacija u vlastitoj nastavnoj praksi, a pogotovo kolegijalno dijeljenje nastavnih radnih materijala, komunikaciju tijekom skupa i ugodno i srdačno ozračje. Sudionici su osobito istaknuli radionicu Ružice Jauk In florifero vocabulorum horto. Sudionici stručnoga skupa sva su predavanja s obzirom na zanimljivost, jasnoću, izlaganja i komunikaciju ocijenili ocjenom odličan, a istom ocjenom ocijenili su i korisnost i primjenjivost dobivenih informacija u vlastitoj nastavnoj praksi. Državni stručni skup u trajanju od 6 sati organizirala je Kornelija Pavlić, prof. izvrsna savjetnica, vanjska suradnica Agencije za odgoj i obrazovanje za klasične jezike.

Kornelija Pavlić


This display is generated from NISO JATS XML with jats-html.xsl. The XSLT engine is libxslt.