Vjeronaučni model za učenike s teškoćama
Razred: 4.
Trajanje: 90 minuta
Nastavna tema: Na Isusovom putu – slijedimo njegovo djelo
Nastavna podtema: Djela ljubavi i milosrđa
Odgojno obrazovni ishod: OŠ KV B.4.1.
Razrada odgojno obrazovnih ishoda:
učenik nabraja tjelesna djela milosrđa
učenik prepoznaje situacije u kojima može iskazati milosrđe prema bližnjima
učenik iskazuje spremnost na postupanje u skladu s Isusovim naukom
učenik prepoznaje Isusa u svojim bližnjima
Metodički pristup: Interpretativno analitički s elementima stvaralačkog
Oblici rada: frontalni, individualni, rad u skupini/paru
Nastavne metode: molitva, čitanje, razgovor, crtanje, bojanje, lijepljenje, pisanje, slušanje.
Nastavna sredstva i pomagala: računalno, projektor, digitalni alat Genially, udžbenik, digitalni udžbenik, Biblija
Meditativno-meditativni početak:
Na početku nastavnog sata vjeroučitelj moli s učenicima molitvu Oče naš. Neverbalni učenici molitvi pristupaju uz pomoć komunikatora (uređaj za asistivnu komunikaciju za osobe s teškoćama u razvoju) i na taj način sudjeluju u zajedničkoj molitvi.
Motivacija:
Preko digitalnog alata Genially (https://genially.com/) vjeroučitelj pokazuje učenicima nekoliko slika (Prilog 1). Nakon što projicira slike, ostaju nekoliko trenutaka u tišini. Učenike potom upita da jednom riječju opišu kako su se osjećali tijekom projiciranja slika. Učenici koji se koriste asistivnom tehnologijom u komunikaciji svoj odgovor daju putem komunikatora.
Najava teksta:
Vidjeli smo nekoliko fotografija koje su pokazale različite životne situacije i izrazili osjećaje koje su u nama pobudile. Sada ćemo vidjeti što nam Isus poručuje kako bi smo se trebali ponašati kad se susretnemo s takvim situacijama.
Preko digitalnog alata vjeroučitelj pokazuje naslov nastavne podteme koji učenici prepisuju u svoje bilježnice.
Prvi susret s tekstom:
Vjeroučitelj zamoli učenike da se udobno smjeste, a potom im iz Biblije izražajno pročita tekst iz Mt 25, 31 – 40.
Isus reče: "Kad Sin Čovječji dođe u slavi i svi anđeli njegovi s njime, sjest će na prijestolje slave svoje. I sabrat će se pred njim svi narodi, a on će ih jedne od drugih razlučiti kao što pastir razlučuje ovce od jaraca. Postavit će ovce sebi zdesna, a jarce slijeva. Tada će kralj reći onima sebi zdesna: 'Dođite, blagoslovljeni Oca mojega! Primite u baštinu Kraljevstvo pripravljeno za vas od postanka svijeta! Jer ogladnjeh i dadoste mi jesti; ožednjeh i napojiste me; stranac bijah i primiste me; gol i zaogrnuste me; oboljeh i pohodiste me; u tamnici bijah i dođoste k meni.' Tada će mu pravednici odgovoriti: 'Gospodine, kada te to vidjesmo gladna i nahranismo te; ili žedna i napojismo te? Kada te vidjesmo kao stranca i primismo; ili gola i zaogrnusmo te? Kada te vidjesmo bolesna ili u tamnici i dođosmo k tebi?' A kralj će im odgovoriti: 'Zaista, kažem vam, što god učiniste jednomu od ove moje najmanje braće, meni učiniste!'
Izražavanje prvih dojmova, doživljaja, zapažanja:
Preko projektora / pametne ploče i putem digitalne platforme Genially vjeroučitelj prikazuje učenicima nekoliko likova s različitim izrazima lica. Nekoliko učenika odabire lik koji najbolje opisuje kako su se osjećali za vrijeme dok su slušali tekst te pokušaju obrazložiti zašto su se tako osjećali.
Interpretacija u užem smislu:
Vjeroučitelj uputi učenike da otvore udžbenik na stranici 88. Na ploči uključuje digitalni udžbenik. Zajednički čitaju tekst iz udžbenika. Ukoliko je potrebno vjeroučitelj objašnjava nepoznate riječi.
Korištenjem digitalnog alata s učenicima razgovara o tekstu putem interaktivnog kviza:
Stvaralačko izražavanje:
Vjeroučitelj podijeli učenike u 7 skupina ili, ukoliko je manji broj učenika u razredu, u parove. Svakoj skupini podijeli jedan papir u boji koji je izrezan u obliku kruga i zadatak koji skupina ili par mora odraditi (Prilog 2). Vjeroučitelj kaže kako su svi dobili po jedno djelo milosrđa, detaljno im pojasni zadatak i vrijeme za rad. Uputi učenike da se potrude uključiti prijatelje s teškoćama u razredu u njihov zajednički rad.
Ukoliko u razredu postoje učenici s težim oštećenjima, dobiju zadatak iz priloga 3 te im se, također, pojasni zadatak i ostavlja vrijeme da ga uz pomoć kolega iz razreda riješe.
Međusobna komunikacija:
Po završetku rada u skupinama vjeroučitelj stavlja veliki hamer papir na ploču i osigurava ga magnetima. Predstavnici skupina izlaze na ploču i razredu komuniciraju što su nacrtali i kako su odgovorili na zadani zadatak. Nakon svakog izlaganja lijepe odrađeni zadatak na hamer, tako da na kraju svi radovi zajedno čine jedan krug. Između zadataka stavljaju se strelice. Kad završe s predstavljanjem, hamer se skida s ploče i stavlja na razredni pano.
Sinteza s aktualizacijom:
Preko pametne ploče/projektora u digitalnom udžbeniku vjeroučitelj otvara digitalni sadržaj i učenici zajedno rješavaju zadatak. Kad je zadatak riješen učenicima ga prepisuju u svoje bilježnice. Kad završe, vjeroučitelj ih uputi da u dvije, tri rečenice odgovore na pitanje:
Po završetku, nekoliko učenika čita svoje odgovore.
Meditativno - molitveni završetak:
Preko pametne ploče i digitalnog alata Geneally puštam video s tekstom molitve iz 14. stoljeća:
Krist nema drugih ruku
Ima samo naše ruke da i danas izvede svoje djelo.
Krist nema drugih nogu.
Ima samo naše noge da povede ljude svojim stazama.
Krist nema drugih usana.
Ima samo naše usne da današnjim ljudima prozbori o sebi.
Krist nema drugih pomagala.
Ima samo našu pomoć da k sebi dovede ljude.
Mi smo jedina Biblija koju narodi još čitaju.
Mi smo Božja poruka ispisana riječima i djelima.
Slava Ocu…
Prilog 2:
Zamislite da morate nacrtati ovo djelo milosrđa u obliku prometnog znaka. Na šareni papir u obliku kruga nacrtajte taj znak na način na koji smatrate da bi on mogao potaknuti bližnje oko vas da čine djela milosrđa.
Oko vašeg crteža napišite nekoliko djela kojim smatrate da možemo činiti ovo djelo.
Zamislite da morate nacrtati ovo djelo milosrđa u obliku prometnog znaka. Na šareni papir u obliku kruga nacrtajte taj znak na način na koji smatrate da bi on mogao potaknuti bližnje oko vas da čine djela milosrđa.
Oko vašeg crteža napišite nekoliko djela kojim smatrate da možemo činiti ovo djelo.
Zamislite da morate nacrtati ovo djelo milosrđa u obliku prometnog znaka. Na šareni papir u obliku kruga nacrtajte taj znak na način na koji smatrate da bi on mogao potaknuti bližnje oko vas da čine djela milosrđa.
Oko vašeg crteža napišite nekoliko djela kojim smatrate da možemo činiti ovo djelo.
Zamislite da morate nacrtati ovo djelo milosrđa u obliku prometnog znaka. Na šareni papir u obliku kruga nacrtajte taj znak na način na koji smatrate da bi on mogao potaknuti bližnje oko vas da čine djela milosrđa.
Oko vašeg crteža napišite nekoliko djela kojim smatrate da možemo činiti ovo djelo.
Zamislite da morate nacrtati ovo djelo milosrđa u obliku prometnog znaka. Na šareni papir u obliku kruga nacrtajte taj znak na način na koji smatrate da bi on mogao potaknuti bližnje oko vas da čine djela milosrđa.
Oko vašeg crteža napišite nekoliko djela kojim smatrate da možemo činiti ovo djelo.
Zamislite da morate nacrtati ovo djelo milosrđa u obliku prometnog znaka. Na šareni papir u obliku kruga nacrtajte taj znak na način na koji smatrate da bi on mogao potaknuti bližnje oko vas da čine djela milosrđa.
Oko vašeg crteža napišite nekoliko djela kojim smatrate da možemo činiti ovo djelo.
Zamislite da morate nacrtati ovo djelo milosrđa u obliku prometnog znaka. Na šareni papir u obliku kruga nacrtajte taj znak na način na koji smatrate da bi on mogao potaknuti bližnje oko vas da čine djela milosrđa.
Oko vašeg crteža napišite nekoliko djela kojim smatrate da možemo činiti ovo djelo.
Prilog 3:
Samovrednovanje:
Ocijeni svoje znanje nakon što smo obradili današnju temu tako da zaokružiš sličicu.
LINK:
https://view.genially.com/666eb052c6e76a00140d8e76/interactive-content-djela-ljubavi-i-milosrda
QR CODE:
ZAMJENSKA PPT PREZENTACIJA za korištenje uz ovu pripremu biti će objavljena na stranicama Katehetskog ureda Splitsko – makarske nadbiskupije.