Bogoslovska smotra, Vol. 66 No. 2-3, 1996.
Izlaganje sa skupa
Tko je kršćanin? Novozavjetni vidici
Ivan Šporčić
; Teologija u Rijeci - Područni studij Katoličkog bogoslovnog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu, Rijeka, Hrvatska
Sažetak
Okosnicu ovog članka tvori istraživanje novozavjetnog govora o pojmu 'kršćanin'. Na pitanje tko je kršćanin najprije se objašnjava značenje i moguće podrijetlo izraza. Riječ je o »Kristovim ljudima«, o onima koji pripadaju Kristu. Krist je temelj identiteta nove religiozne zajednice. Nakon što je zaključeno da naziv ima svoj Sitz im Leben u poganskom okružju i da ga u Novom zavjetu uglavnom izgovaraju pogani, postavlja se pitanje o nazivima koje kršćani primjenjuju sami na sebe. Budući da Krista drže svojim učiteljem, i oni se, poput Dvanaestorice, nazivaju učenicima. Pri uporabi pojma ne određuje se uvijek o čijim je učenicima riječ, no širi kontekst jasno daje do znanja da je uvijek riječ o Kristovim učenicima, odnosno kršćanima. Kršćani su, nadalje, braća u Kristu. Temelj njihova bratstva nije više krvno srodstvo, niti Abrahamovo sinovstvo, nego uvjerenje da je kršćanin potomak novog Adama, Krista. Sinonimi pojma 'kršćanin' koji se u tekstu još obrađuju jesu: vjernici, sveti, posvećeni, spašeni. Poseban naglasak se stavlja na metaforičan izraz Djela apostolskih 'Put', i imenicu 'Crkva'. Konstatira se da je naziv 'Put' s jedne strane oznaka za vjerničku zajednicu kao takvu, a s druge strane da je riječ o specifičnom učenju u cjelini. Crkva je pak, pouskrsna i postduhovska stvarnost i nju se ne može razumjeti bez teo-, odnosno, kristocentričnih dimenzija. Činjenica da je kršćanin učenik, brat,... vidljiva je iz njegova djelovanja. O tome je riječ u drugom dijelu rada. Analizom tekstova, posebice grčkog glagola ακολοιιβειν, dolazi se do dvije temeljne tvrdnje. Prva je da je netko kršćanin po tome što nasljeduje i oponaša Krista te po tome što ga svojim životom naviješta i svjedoči pred svijetom. Zaključni dio članka je, sukladno temi Teološko-pastoralnog tjedna, pokušaj uspoređivanja spoznaja do kojih se došlo analizirajući novozavjetne tekstove sa životnom stvarnošću kršćana u Hrvatskoj danas. Autor svoja razmišljanja izlaže u tri postavke. Pred alternativom biti Put ili sljedba, koja je i danas nazočna, autentičan kršćanin će izabrati opciju Puta. Iako će ga se često doživljavati kao paradoks u svijetu, on je, unatoč tome, pozvan da izvrši svoju proročku zadaću, da se poput starozavjetnih proroka beskompromisno zalaže za čistoću Riječi Božje. Euharistijsko zajedništvo s Kristom i braćom je izvor nadahnuća i snage za svjedočenje Krista svijetu.
Ključne riječi
kršćanin; Novi zavjet; nasljedovanje Isusa Krista; Put; Crkva; Dvanaestorica
Hrčak ID:
32366
URI
Datum izdavanja:
28.1.1997.
Posjeta: 2.848 *