Ars Adriatica, No. 14, 2024.
Izvorni znanstveni članak
https://doi.org/10.15291/ars.4648
Tragom nepoznatih umjetničkih dodira Ivana Meštrovića i Zlatka Šulentića
Dalibor Prančević
; Odsjek za povijest umjetnosti, Filozofski fakultet Sveučilišta u Splitu
*
Nevenka Šarčević
orcid.org/0009-0006-8344-7618
* Dopisni autor.
Sažetak
Članak istražuje složene i dosad nedovoljno istražene umjetničke odnose između Ivana Meštrovića i Zlatka Šulentića, ključnih figura moderne umjetnosti u Hrvatskoj. Osobita je pozornost usmjerena na atribuciju Meštrovićeve karikature Zlatku Šulentiću koja se analizira u odnosu na druge karikaturalne prikaze kiparova lika. Na temelju arhivske dokumentacije, članak rasvjetljava Meštrovićevu do sada zanemarenu ulogu u uređenju Jugoslavenske učionice na Sveučilištu u Pittsburghu. Pritom se interpretira Portret Josipa Jurja Strossmayera, djelo Zlatka Šulentića koje se povezuje s pripremnim crtežima koji su sačuvani, ali i ističu važne Meštrovićeve skulptorske donacije Autoportret i Portret Mihajla Pupina. U fokusu je i Šulentićevo preuzimanje Meštrovićevih funkcija na Kraljevskoj akademiji za umjetnost i umjetni obrt u Zagrebu između 1941. i 1942. godine, što dodatno oslikava njihovu suradnju i povjerenje. Istaknuti su i drugi dodiri, kao što je ranije zajedničko izlaganje s Grupom nezavisnih umjetnika i Šulentićevo vrsno portretno djelo Dječak koje je došlo u Meštrovićevo vlasništvo. Članak završava stilsko-morfološkom analizom ekspresionizma u opusu obojice umjetnika, na odabranim primjerima djela, čime se doprinosi razumijevanju njihovih dosega unutar hrvatske moderne umjetnosti.
Ključne riječi
Ivan Meštrović; Zlatko Šulentić; karikatura; Jugoslavenska učionica u Pittsburghu; portreti; Akademija likovnih umjetnosti; ekspresionizam
Hrčak ID:
325265
URI
Datum izdavanja:
26.12.2024.
Posjeta: 64 *