Suvremena psihologija, Vol. 8 No. 1, 2005.
Izvorni znanstveni članak
Depresivnost kod školske djece u odnosu na darovitost, školski uspjeh, spol i dob
Željka Bumber
Gordan Keresteš
Melanija Slaviček
Sažetak
Cilj rada bio je ispitati postoje li razlike u depresivnosti s obzirom na darovitost, školski uspjeh, spol i dob učenika. U istraživanju su sudjelovali učenici 7. i 8. razreda iz pet zagrebačkih osnovnih škola, koji su u trećem razredu prošli kroz postupak identifikacije darovitih učenika. Uzorak se sastojao od 75-ero djece koja su identificirana kao darovita, te 75-ero djece koja su po slučaju uvrštena u kontrolnu skupinu. U uzorku su u podjednakoj mjeri bile zastupljene djevojčice (n=70) i dječaci (n=80), kao i učenici 7. (n=77) i 8. (n=73) razreda. Prema školskom uspjehu, djeca su svrstana u skupine odličnih (n=71) i ostalih (n=79) učenika. Identifikacija darovitih učenika izvršena je na temelju rezultata primjene Ravenovih Standardnih progresivnih matrica te ljestvica PROFNAD i PRONAD-U (Koren, 1989). Depresivnost je izmjerena skalom samoprocjena. Rezultati analize varijance u kojoj su darovitost, školski uspjeh, spol i dob imali status nezavisnih varijabli, a rezultat na skali depresivnosti status zavisne varijable, pokazali su da su učenici osmog razreda depresivniji od učenika sedmih razreda, pri čemu toj razlici najviše doprinose razlike između starijih i mlađih djevojčica. Daroviti učenici nisu se razlikovali od kontrolne skupine po svojoj depresivnost, ali je postojala značajna interakcija darovitosti i školskog uspjeha - najmanje depresivni bili su vrlo uspješni daroviti učenici, dok su najviši stupanj depresivnosti pokazali manje uspješni daroviti učenici. U raspravi je naglašena važnost ispitivanja činitelja koji su povezani s depresivnošću djece i mladih, kao i razlikovanja podskupina djece rizične za razvoj depresivnosti.
Ključne riječi
Depresivnost; darovitost; školski uspjeh; osnovnoškolska djeca; spol
Hrčak ID:
3253
URI
Datum izdavanja:
30.6.2005.
Posjeta: 4.229 *