Magistra Iadertina, Vol. 3 No. 1, 2008.
Pregledni rad
ŠKOLSTVO I HRVATSKI JEZIK U BIH S POSEBNIM OSVRTOM NA UDŽBENIKE HRVATSKOG JEZIKA I KNJIŽEVNOSTI
Šimun Musa
; Odjel za slavistiku i kroatistiku Sveučilišta u Zadru
Marija Musa
; Odjel za izobrazbu učitelja i odgojitelja Sveučilišta u Zadru
Sažetak
U poslijedejtonskoj Bosni i Hercegovini, državnoj zajednici u kojoj je koncem 1995. prestao rat, postoji dosta neriješenih pitanja, puno nagomilanih problema u svim segmentima života pa tako i u području obrazovanja. S obzirom na složenu tradicijsku, vjersku i nacionalnu strukturu i sve ono što je sobom donio život u takvu društvu, teško je, premda neizbježno, neposredno nakon sukoba, dogovoriti, planirati i organizirano voditi poslove iz različitih područja društva i države.
Međutim, uspostavom mira, u čemu je posredovala i međunarodna zajednica, postupno se konsolidiraju svi vidovi života, na jednoj novoj osnovi, a među njima i sustav obrazovanja na svim razinama.
S obzirom na promijenjene društvene prilike, novu državnu organizaciju i formiranje vlasti, i pored svih ustavnih načela i zakonske regulative, teško je bilo uspostaviti normalne tijekove u društvu. Tako je i obrazovanje, kao bitna društvena djelatnost, teško ustrojavano, posebno zbog različitih nacionalnih, političkih, tradicijskih, a navlastito jezičnih interesa naroda u BiH.
Pa ipak, usprkos svim teškoćama i zastojima, došlo se do određenih rješenja u obrazovanju, tako da svaki konstitutivni narod u BiH ima svoj sustav koji se, u dodiru i prožimanju s drugima, dopunjuje u dogovornom reciprocitetu i aktivnoj korelaciji, čineći opet zajednički složeni sustav školstva u BiH.
Na toj osnovi, bez obzira na sve pokušaje unitarizacije od većih naroda, i bez obzira na lošiji položaj hrvatskog narod u tijelima vlasti, iz čega proistječe niz negativnih posljedica, i on stječe pravo na službenu uporabu svoga jezika u obrazovanju i u svim drugim segmentima. Tako će i Hrvati na svom jeziku oblikovati udžbenike i drugu literaturu kao osnovu obrazovnog procesa, kojim se želi, kroz demokratske postupke s obzirom i na domaće i strane prilike, i usklađivanjem prema europskim standardima, posve približiti europskom školstvu.
Ključne riječi
: jezik; kultura; obrazovanje; plan; udžbenik
Hrčak ID:
35620
URI
Datum izdavanja:
13.12.2008.
Posjeta: 3.044 *