Odgojne znanosti, Vol. 11 No. 1(17), 2009.
Izvorni znanstveni članak
SPOLNE I REZIDENCIJALNE RAZLIKE U IMPLICITNIM TEORIJAMA INTELIGENCIJE UČENIKA OSMIH RAZREDA
Kristina Kopić
; Osnovna škola «Antun Gustav Matoš»
Andrea Vranić
; Odsjek za psihologiju, Filozofski fakultet Sveučilišta u Zagrebu
Predrag Zarevski
; Odsjek za psihologiju, Filozofski fakultet Sveučilišta u Zagrebu
Sažetak
Kombinacijom kvalitativnih i kvantitativnih istraživačkih metoda
ispitane su razlike u implicitnim teorijama inteligencije učenika osmih
razreda s obzirom na spol i veličinu mjesta stanovanja sudionika. Na uzorku od 330 učenika i učenica primijenjen je upitnik ITI-VIII (Kopić, Vranić i Zarevski, 2007.). Pokazao se trend da učenice u opisu inteligentne osobe veći značaj daju praktičnoj inteligenciji i motivaciji, a učenici kognitivnim sposobnostima, interpersonalnim osobinama, «akademskoj» inteligenciji i verbalnim sposobnostima te osobinama ličnosti i fi zičkim karakteristikama. Također postoji
trend da s povećanjem mjesta stanovanja sudionici kognitivne sposobnosti smatraju važnijima u određenju inteligencije u odnosu na interpersonalne osobine, motivaciju, osobine ličnosti i fi zičke karakteristike. Taj je nalaz razmatran u terminima razlika vrijednosti u kolektivističkim i individualističkim kulturama. Učenice u odnosu na učenike u većoj mjeri smatraju da na inteligenciju podjednako utječu naslijeđe i okolina te da uspjeh u školi ovisi o inteligenciji.
Najveći dio sudionika smatra kako nema spolnih razlika u ranoj adolescentnoj (48%) i odrasloj dobi (45%) u inteligenciji. Učenici sa sela i iz manjeg grada, u odnosu na učenike iz većeg grada, u većoj mjeri smatraju da školovanje povećava inteligenciju, a vezu inteligencije i uspjeha u školovanju i poslu percipiraju jačom.
Ključne riječi
implicitne teorije inteligencije; rana adolescencija; spolne razlike; veličina mjesta stanovanja
Hrčak ID:
40000
URI
Datum izdavanja:
22.6.2009.
Posjeta: 2.918 *