Izvorni znanstveni članak
USPJEŠNOST PREDVIĐANJA OBRAZOVNIH POSTIGNUĆA UČENIKA OSNOVNIH ŠKOLA REPUBLIKE HRVATSKE
Toni BABAROVIĆ
orcid.org/0000-0003-0838-3205
; Institut društvenih znanosti Ivo Pilar, Zagreb
Josip BURUŠIĆ
; Institut društvenih znanosti Ivo Pilar, Zagreb
Marija ŠAKIĆ
; Institut društvenih znanosti Ivo Pilar, Zagreb
Sažetak
U istraživanju se nastojalo utvrditi u kojoj se mjeri na temelju niza
obilježja učenika, njegove okoline, učitelja, nastavnoga procesa,
škole i ravnatelja može predvidjeti obrazovno postignuće učenika
na kraju osnovnoškolskog obrazovanja. Ispitan je 44 801 učenik
osmih razreda iz 842 redovite osnovne škole. Obrazovno
postignuće učenika mjereno je objektivnim ispitima znanja iz
školskih predmeta: hrvatski jezik, engleski jezik, biologija, fizika,
kemija, geografija i povijest i iskazano za svaki predmet
zasebno. U analizi rezultata provedene su multiple regresijske
analize u kojima su kriteriji bili rezultati učenika na ispitima
znanja, a prediktorski skup činila su razna obilježja učenika,
učitelja i nastave te škole i ravnatelja. Rezultati hijerarhijskih
regresijskih analiza pokazuju da se na temelju obilježja učenika
može objasniti od 5,3 do 15,9% varijance obrazovnih ishoda iz
pojedinih predmeta, dok obilježja učitelja i nastave objašnjavaju
dodatnih 0,2 do 1,1%, a obilježja škole i ravnatelja 0,2 do 0,8%
ukupne varijance. Na razini obilježja učenika značajnim
prediktorima pokazali su se spol učenika, obrazovanje roditelja
te struktura obitelji u kojoj učenik živi. Na razini obilježja učitelja i
nastave značajni su prediktori spol i zvanje učitelja te kontinuitet
predavanja istog učitelja, a na razini obilježja škole i ravnatelja
veličina, osnivač i stručna ekipiranost škole te staž ravnatelja. U
radu se razmatraju pitanja mjerenja i iskazivanja obrazovnih
postignuća učenika u kontekstu spoznaja ovog istraživanja.
Ključne riječi
obrazovna postignuća; vanjsko vrednovanje obrazovanja; osnovnoškolski uzrast
Hrčak ID:
42592
URI
Datum izdavanja:
30.10.2009.
Posjeta: 5.905 *