Izvorni znanstveni članak
SINKRETIČKA IZVEDBA - O odnosu riječi i napjeva u izvedbi usmene lirske pjesme
Tanja Perić-Polonijo
; Institut za etnologiju i folkloristiku, Zagreb
Sažetak
U ovom radu se želi pozornost usmjerit i na složeni odnos riječi i napjev a u usmenim lirskim pjesmama koje se najčešće pjevaju .
Usmen i oblik postojanja pjesama osnova je proučavanju usmenoknjiževnih oblika, posebno i pjevanih , i pokazuj e da takvo proučavanje ne mora proizlazit i samo iz metaforičke usporedbe folklor a (usmen e književnosti ) s jezikom , odnosno da uzajamni odnos na osnovi samo lingvistički h pojmova (sintagma , leksika , sintaksa i dr.) nije dovoljan . Uspoređivanje valja obogatit i i glazbeno m komponentom , uzimajući u obzir mehanizme nastajanja , funkcioniranja i razvijanja pjevan e pjesme u suodnos u njezin a teksta i napjeva .
Specifične konvencije folklorno g izražavanja , koje su dugo m upotrebo m (tradicijom) prihvaćen e i poznat e svim članovim a zajednice i za njih imaju isto značenje , sadržan e su u kontekstu, ali se prepoznaj u i na drugi m dvjema razinama folklorne pojave , na razini teksta i teksture. Njih karakterizira prigoda (mjesto i vrijeme ) izvedbe , one određuj u interakcijski odnos izvođač a i publike , one odabir u repertoar koji se u pojedini m prigodama može , mora ili ne smije izvoditi , utječu na izražajna sredstva , te upozoravaj u i na pojedinačna nepoštivanja tradicijski h normi i njihov moguć i utjecaj u mijenjanju konvencija . U objašnjavanju i tumačenju pjevan e pjesme , potrebno je, dakle , uzeti u obzir i njezin u izvedbu, odnosno dublji sloj kontekst a u kojem se pjesma izvodi .
Odabran i su stoga i primjer i koji djelomice , za ovu svrhu , potvrđuj u kako je što potpuniji zapis folklorne pjesme potreba n i dobrodošao oslonac u pristup u genološkoj problematici usmenog a pjesništva , u interdisciplinarno j analizi folklorni h pjesama koje se pjevaj u i koje žive u suodnos u teksta i napjeva .
Ključne riječi
Hrčak ID:
43466
URI
Datum izdavanja:
18.4.1996.
Posjeta: 1.913 *