Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

Habitus, kulturni kapital i sociološko utemeljenje interkulturnog obrazovanja

Saša Puzić orcid id orcid.org/0000-0001-7231-7312 ; Institut za društvena istraživanja u Zagrebu, Zagreb, Hrvatska


Puni tekst: hrvatski pdf 264 Kb

str. 263-283

preuzimanja: 2.204

citiraj


Sažetak

U radu se zastupa teza da “cjelovitost” interkulturnog obrazovanja može osigurati samo perspektiva u sklopu koje se kulturni (smanjenje predrasuda prema “drugom i drugačijem”) i strukturalni aspekti (obrazovne, političke i socio-ekonomske podjele) mogu dovesti u uzajamnu vezu. U tom smislu se i dva nadređena cilja interkulturnog obrazovanja, premda jedan ima strukturalni (osiguravanje jednakosti
šansi za manjinske učenike) a drugi kulturni (priprema svih učenika za život u multikulturnom društvu) predznak, ne mogu razmatrati odvojeno. Za teorijsko objašnjenje nedjeljivosti strukturalnog i kulturnog aspekta interkulturnog obrazovanja autor koristi Bourdieuove koncepte habitusa i kulturnog kapitala. Ukazuje se na važnost Bourdieuove teorije habitusa kao inkorporirane društvene strukture, odnosno na činjenicu da se etnonacionalni identiteti izgrađuju na osnovi inkorporiranja etničkih podjela u društvu. S druge strane, manjinski status, koji proizlazi iz etnokulturne podjele društva, znači i nepriznati kulturni kapital, pri čemu škola predstavlja “simboličko tržište” u kojem razmjerno slabiji obrazovni uspjeh imaju manjinski učenici. Iz ovoga začaranog kruga moguće je izići samo kombiniranjem dviju strategija, jedne koja osigurava jednakost šansi i pritom senzibilizira nastavnike za specifičan položaj manjinskih učenika i druge koja, priznavajući manjinski identitet kao jednakovrijedan, propituje simboličku strukturu postojećih podjela na relaciji većina-manjina/e.

Ključne riječi

interkulturno obrazovanje; Bourdieu; kulturni kapital; habitus; kultura; struktura; etničke podjele

Hrčak ID:

48977

URI

https://hrcak.srce.hr/48977

Datum izdavanja:

15.3.2010.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 5.554 *