Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

FOLKLORNA GLAZBALA POKLADNIH VESELJA

Krešimir Galin ; Institut za etnologiju i folkloristiku


Puni tekst: hrvatski pdf 35.386 Kb

str. 175-202

preuzimanja: 742

citiraj

Puni tekst: engleski pdf 1.586 Kb

str. 203-204

preuzimanja: 730

citiraj


Sažetak

Tragajući za izgubljenim funkcijama i simbolikom upotrebe folklornih glazbala kao rekvizita u pokladnom ritualu, u članku se pokušavaju odrediti sukladne simboličke vrijednosti rituala i rilualnih zvukova. Kombinacijom teorijskih koncepcija Leacha i Attalia karneval se sagledava kao ritual prijelaza sa simbolickim činom žrtvovanja. Kako čin žrtve ima za posljedicu promjenu statusa sudionika rituala
(nekada posvećenika rituala) i uspostavljanje reda nakon nereda, unutar tog teorijskog koncepta uspostavljene su analogne opozicije kao nered i red, nasilje (ritualno ubojstvo, žrtva) i nenasilje (promjena statusa), koje svoj izraz nalaze u mediju zvuka u opoziciji buka i glazba. Na temelju te opozicije glazbala su svrstana u dvije osnovne grupe. Pretežno su idiofona i membranofona glazbala u funkciji stvaranja buke, odnosno simboličkog označavanja ritualnog ubojstva, tj. nasilja i nereda, dok su aerofona, kao i kordofona glazbala s razvijenom glazbenom formom u funkciji simboliziranja reda. Iz drugog popisa, koji opisuje upotrebe glazbala u magijskoritualnom kontekstu, postaju uočljivi specifični elementi antičkih rituala Demetre, Dioniza, Kibele i Atisa i Mitre kao višeslojne strukturalne okosnice i pot ke suvremenih izvedbi karnevala. Zaključno naznačena moguća mikrosimbolika nekih glazbala unutar pojedinih riluala ukazuje na potrebu daljnjih istraživanja te problematike.

Ključne riječi

Hrčak ID:

49333

URI

https://hrcak.srce.hr/49333

Datum izdavanja:

15.3.1988.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 2.665 *