Stručni rad
UTEMELJENJE I RAD ŠKOLSKIH KNJIŽNICA U HRVATSKOJ DO KRAJA XIX. STOLJEĆA
Emerik Munjiza
; Sveučilište J. J. Strossmayera u Osijeku, Filozofski fakultet Osijek
Snježana Kragulj
; Sveučilište J. J. Strossmayera u Osijeku, Filozofski fakultet Osijek
Sažetak
Autori su istražili pojavu i djelovanje školskih knjižnica u Hrvatskoj u drugoj
polovini XIX. stoljeća. Utemeljenje školskih knjižnica vezano je uz osiguranje potrebnih i
nužnih preduvjeta: državnog organiziranog školstva, pojave tiska i nakladništva, osnivanje
stručnih udruga, izdavanje pedagogijske literature i pedagogijske periodike.
Unutar školskih knjižnica moguće je razlikovati knjižnice za učitelje i knjižnice za
učenike. Knjižnice za učitelje bile su u funkciji osiguravanja uvjeta za produžno obrazovanje
učitelja kao i prosvjećivanje puka na školskom području.
Učeničke knjižnice poticale su čitalačku kulturu učenika, uvodile učenike u
samostalne oblike učenja. Učeničke knjižnice trebale su djelovati na ukupni učenički razvoj:
spoznajni, moralni, estetski i doživljajni.
U tadašnjim knjižnicama nema stručnih knjižničara, no i pored toga postepeno se
stvara jedinstvena metodologija klasificiranja, katalogiziranja i posuđivanja knjiga.
Školske knjižnice imale su vrlo značajnu odgojno-obrazovnu ulogu i široke
mogućnosti na području svestranog odgoja i obrazovanja.
Ključne riječi
školske knjižnice; učiteljske i učeničke; produžno obrazovanje učitelja; prosvjećivanje; učenje učenja
Hrčak ID:
54023
URI
Datum izdavanja:
7.6.2010.
Posjeta: 3.008 *