Izlaganje sa skupa
Škole političke znanosti i oblikovanje discipline
Erkki Berndtson
; Odsjek za političku znanost Sveučilišta u Helsinkiju, Helsinki, Finska
Sažetak
Autor smatra da je vrijeme da politički znanstvenici ponovno ispitaju podrijetlo
svoje discipline. Ocjenjuje da su dosadašnja proučavanja povijesti političke
znanosti, začudo, zanemarila ulogu različitih “škola političke znanosti”
u oblikovanju političke znanosti kao discipline. One se uobičajeno uzgredno
spominju u povijesti političke znanosti, premda postoji nekoliko prigodnih
spomen spisa koji opisuju razvoj tih institucija. Ne postoji međutim nijedna
sustavna i komparativna studija o razvoju tih institucija, o njihovu utjecaju
na pojavljivanje političke znanosti kao neovisnog sveučilišnog subjekta. Pa
ipak, iskustvo Slobodne škole političkih znanosti iz Pariza (1871), Fakulteta
političkih znanosti iz Firence (1874), Škole političkih znanosti na Sveučilištu
Columbia (1880), Londonske škole za ekonomiju i političku znanost (1895),
Njemačke visoke škole za politiku (1920) pokazuju da su te škole odigrale
krucijalnu ulogu u rađanju političke znanosti kao legitimne akademske discipline.
Autor pregnantno najprije prikazuje glavne značajke “modela američke
političke znanosti” (i njezin razvoj kroz tri faze, pri čemu se osnivanje Poslijediplomske
School of Political Science na Sveučilištu Columbia 1880. godine
smatra simboličnim začetkom te discipline). Potom se osvrće na tri klasična
europska modela visokog obrazovanja: engleski “njumenovski” liberalnog
obrazovanja, njemački “humboltovski” istinskog učenja i jedinstva nastave i
istraživanja te francuski “napoleonovski” model, prema kojemu su nastava i
istraživanja međusobno odvojeni. Iz tih se triju europskih modela razvio novi
američki sustav visokog obrazovanja. Novo se američko istraživačko sveučilište
oslanjalo na ideju liberalnog obrazovanja, na stručne fakultete (pravo, biznis),
na ideju povezanosti istraživanja i nastave. Pokazujući u kojem su smislu
te europske škole političke znanosti utjecale i na razvoj američke političke
znanosti, a zatim u kojem su smislu američke škole u kasnijoj fazi utjecale na
razvoj političke znanosti u Europi, autor nudi skicu za reinterpretaciju povijesti
političke znanosti.
Ključne riječi
politička znanost; škole političke znanosti; razvoj discipline
Hrčak ID:
62972
URI
Datum izdavanja:
1.12.2010.
Posjeta: 2.035 *