Psihologijske teme, Vol. 20 No. 1, 2011.
Izvorni znanstveni članak
Stres kod nastavnika u visokom obrazovanju
Ana Slišković
orcid.org/0000-0002-5621-648X
; Odjel za psihologiju Sveučilišta u Zadru
Sažetak
radu se daje sustavan pregled dosadašnjih spoznaja o profesionalnom stresu nastavnika zaposlenih u ustanovama visokoga obrazovanja. Radi se o području koje je u istraživačkom smislu osobito aktualnim postalo posljednjih desetak godina. Rezultati velikoga broja istraživanja upućuju da je rad u akademskoj zajednici postao izrazito stresno zanimanje. U radu su analizirane promjene u ustanovama visokoga obrazovanja koje se smatraju izravnim prethodnicama razloga doživljavanja viših razina stresa kod sveučilišnih nastavnika. Pregled dosadašnjih istraživanja usmjerenih na ispitivanje izvora stresa pokazuje da se izvori stresa karakteristični za rad sveučilišnih nastavnika prvenstveno odnose na nepovoljnost radnih uvjeta, visoko radno opterećenje te neravnotežu radne i obiteljske/društvene uloge. Nadalje, sistematizirane su dosadašnje spoznaje o negativnim ishodima stresa kod sveučilišnih nastavnika gdje se prvenstveno analizirala psihofizička dobrobit, zadovoljstvo poslom, radni učinak i namjera napuštanja posla. Također je dan prikaz grupnih razlika u percepciji izvora stresa i doživljavanju negativnih ishoda stresa. Konačno, dane su teorijske i metodološke smjernice za daljnja istraživanja u ovom području kod nas i u svijetu te su preporučene moguće intervencijske strategije.
Ključne riječi
profesionalni stres; sveučilišni nastavnici; ustanove visokoga obrazovanja; izvori i posljedice stresa; znanstveno-nastavno zvanje; spol
Hrčak ID:
68723
URI
Datum izdavanja:
1.6.2011.
Posjeta: 5.669 *