Psihologijske teme, Vol. 20 No. 1, 2011.
Izvorni znanstveni članak
Nadgledanje razumijevanja narativnoga i ekspozitornoga teksta: Odnos između apsolutne i relativne točnosti metakognitivnih procjena
Igor Bajšanski
Sažetak
Točnost se nadgledanja razumijevanja može odrediti na dva načina: relativna se točnost odnosi na korelaciju između procjena i izvedbe na testu razumijevanja, dok se apsolutna točnost odnosi na razliku između procjena i izvedbe. Cilj je ovoga rada bio ispitati odnose između mjera relativne i apsolutne točnosti kod različitih zadataka nadgledanja i mjera razumijevanja teksta. Studenti psihologije (N = 69) su sudjelovali u istraživanju. Čitali su 6 ekspozitornih i 6 narativnih tekstova. Nakon čitanja su procijenili izvedbu na specifičnim vrstama zadataka za ispitivanje razumijevanja. Razumijevanje je svakoga teksta ispitano s 8 zadataka višestrukoga izbora i 4 zadatka otvorenoga tipa. Nakon rješavanja zadataka su procijenili izvedbu. Gama-korelacija je korištena kao pokazatelj relativne točnosti. Indeks pristranosti (razlika između procjene i izvedbe) je korišten kao pokazatelj apsolutne točnosti. Analiza korelacija je pokazala različite obrasce povezanosti za relativnu i apsolutnu točnost. Korelacije su između mjera relativne točnosti u različitim uvjetima (narativni i ekspozitorni tekstovi, pitanja višestrukoga izbora i otvorenoga tipa, nakon čitanja i nakon rješavanja) bile znatno niže od korelacija između mjera apsolutne točnosti. Relativna točnost nije bila povezana s razumijevanjem, dok je apsolutna točnost bila povezana: lošija je izvedba na zadacima razumijevanja bila povezana s pretjeranom samouvjerenošću. Rezultati pokazuju da se relativna i apsolutna točnost razlikuju u stabilnosti, kao i u obrascima povezanosti s razumijevanjem i da uključuju različite metakognitivne procese.
Ključne riječi
metakognicija; metarazumijevanje; nadgledanje razumijevanja; točnost procjena
Hrčak ID:
68729
URI
Datum izdavanja:
1.6.2011.
Posjeta: 2.412 *