Izvorni znanstveni članak
https://doi.org/10.5559/di.20.2.10
STRUKTURA VRIJEDNOSNIH ORIJENTACIJA I HIJERARHIJA VREDNOTA UČENIKA STRUKOVNIH ŠKOLA
Nataša VLAH
orcid.org/0000-0003-3965-0927
; Dječji vrtić Rijeka, Rijeka
Darko LONČARIĆ
; Učiteljski fakultet, Rijeka
Sanja TATALOVIĆ VORKAPIĆ
; Učiteljski fakultet, Rijeka
Sažetak
Oslanjajući se na prethodna istraživanja hijerarhije vrednota i
zastupljenosti vrijednosnih orijentacija adolescenata, postavili
smo dva cilja istraživanja: (1) utvrditi vrijednosne orijentacije
reprezentativne podgrupe srednjoškolaca srednjih stručnih
škola Primorsko-goranske regije i (2) dati doprinos istraživanju
faktorske strukture i pouzdanosti Skale vrijednosnih orijentacija
(Franc i sur., 2002.) na takvu uzorku. Na stratificiranom su
grupnom uzorku od 760 učenika (M=17,5 godina; SD=1,22;
41,2% učenica) u deset škola prikupljeni podaci te je
eksploratornim metodama provjerena komponentna i
faktorska struktura skale, pouzdanost skale i utvrđena
hijerarhija vrijednosti i vrijednosnih orijentacija. Rezultati
upućuju na to da se komponentna struktura upitnika
primijenjenog na učenike strukovnih škola znatno razlikuje od
strukture koje su na reprezentativnim uzorcima učenika svih
srednjih škola utvrdili autori skale. Faktorskom analizom
izdvojena su dva značajna faktora: (1) samoostvarujuća i
konvencionalna vrijednosna orijentacija i (2) hedonistička
vrijednosna orijentacija. Na vrhu hijerarhije vrijednosti učenika
jesu ljubav, skladan život, obitelj, prijatelji i bliski prijateljski
odnosi. Implicirana je potreba dogradnje i rekonstrukcije ovog
upitnika u primjeni u stručnim srednjim školama.
Ključne riječi
vrijednosne orijentacije; učenici strukovnih škola
Hrčak ID:
69567
URI
Datum izdavanja:
15.6.2011.
Posjeta: 4.304 *